Min första solsemester med SCD

 

För två veckor sedan åkte jag iväg till solen. Jag var extremt nervös innan. Faktum är att jag inte vågat åka någonstans detta år som jag kontrollerat min mat så noga. Jag har tidigare bott i Spanien under en längre tid i mitt liv och visste därför att de lagar väldigt ren mat samt att jag kan språket och därför noga kan förklara och fråga om olika ingredienser. Men jag var väldigt nervös. En vecka utan hönsbuljong, yoghurt, syrade grönsaker, ingefärate och morotsjuice!! Detta som räddar min mage, säkerligen en stor del psyket också, när jag känt att magen varit skakig.

 

Men jag åkte iväg. Trots att mitt liv tidigare inneburit många flygresor har jag med åren utvecklat en flygfobi (nu låter det som om om jag är närmare femtio men jag är bara tjugiosju…!) Innan jag åkte funderade jag på att äta lugnande (stesolid) men eftersom stesolid innehåller stärkelse så var jag tveksam. Samtidigt tänkte jag att en sådan ångest jag får av att flyga inte kan vara bra för magen heller. Aaah. Ibland är det jobbigt att vara människa! Jag tog stesolid och det gick utmärkt. Nästa gång tänker jag flyga utan och förbereda mig med meditation istället. Tyvärr hade jag så mycket jobb innan jag åkte att jag inte hann förbereda för en alternativ metod utan istället gick direkt på drogerna!

 

Ett tips till er på dieten som funderar på en lite längre resa är att boka boende med pentry eller kök. Detta gjorde inte vi trots att det var en önskan jag hade från början. P.g.a liten reskassa blev det helt enkelt för dyrt med kök. Men i några stunder när jag tyckt att jag känt av magen hade det varit så lugnande att bara kunna koka lite vatten med ingefära i, röra ihop en enkel omelett när hungern var för stor då fisk med lite sallad liksom inte räckte till middag och att beställa in mer mat skulle innebära en för stor kostnad. I efterhand har jag förstått att om vi hade haft kök hade det inte blivit mycket dyrare eftersom jag var tvungen att beställa in så mycket olika smårätter för att bli mätt vilket resulterade i en ganska så hög restaurangnota. Så ett tips från mig är att ha ett kök, det lönar sig både för hungern, reskassan och psyket!

Till en början åt jag frukost ute men det var inte så mättande och blev otroligt dyrt. Istället blev det frukost på balkongen (vårt hotell hade kylskåp i alla fall). Jag åt en stor avokado med tonfisk i olja, bonito del norte, som är en gudomligt god tonfisk på burk i Spanien. Vindruvor, gurka, manchego-ost och serranoskinka. Det stod jag mig på kan jag lova! Men om vi hade haft kök hade pricken över i varit en liten omelett, gärna med gul lök i.

Så om ni vill åka på solsemester men är oroliga för maten så kan jag tipsa om Spanien. Jag kan skriva en liten matsedel om ni inte kan spanska som ni kan ta med er!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

ladybird

En blogg om hur man med hjälp av SCD-dieten blir fri från Crohn's sjukdom.

RSS 2.0