Lämna ett avtryck och om att hitta SCD på Instagram

 
 
När jag startade denna blogg som jag är extremt dålig på att hinna med trodde jag att fler skulle skriva till mig och intressera sig för dieten. Åtminstone att det skulle vara fler besökare. Sverige är ju ett av de länder med flest tarmsjuka i världen. Jag trodde att fler var som jag när det gällde att läka sig själv och hitta en lösning. SCD är ju en diet man springer på tidigt i jakten efter en läkande tarm. Men det är inte särskilt många som går in här, jag tror medeltalet är fem besökare om dagen. Jag har ingen snygg layout utan har valt en färdig, jag skriver väldigt sällan, mina foton är inte uttänkta och tjusiga... men när jag letade efter SCD bloggar brydde jag mig inte om det där. Jag ville ju veta hur man gjorde mer än att se på snygga bilder och glada människor. Men jag tror ändå att om man var intresserad av dieten så går man in ändå. Det måste enkelt vara så att många blir itutade att det inte finns någon lösning och därför söker man inte efter den heller.
 
 
Vad jag ville önska från er få som går in här är att ni lämnar ett litet avtryck i kommentarsfältet. Vad ni har för sjukdom om ni har någon eller vad ni har för magproblem, hur ni hamnade här och vad ni skulle vilja läsa om, få recept på, veta hur jag gör i livet med SCD m.m...  Det skulle göra mig så glad och jag skulle bli lite mer peppad till att uppdatera bloggen.
 
 
Jag har testat att googla scd blogg svenska, scd diet stekt zucchini... ja ni fattar, allt för att hitta min blogg men det gör man inte så lätt. Hur får man bloggen att synas när man söker på internet? Jag vill så gärna att fler ska få reda på hur man kan bli frisk och ta kontrollen. Häromdagen gick jag förbi Mag och tarmsjukas riksförbund och tänkte... dit ska jag gå och föreläsa om dieten. Men samtidigt så börjar jag ibland undra om folk verkligen orkar höra på det när läkarna säger raka motsatsen. Jaja. Jag kanske ställer mig där en dag och försöker sprida Guds ord ändå!
 
 
Förresten så kom jag av en slump in på en tjejs instagram som hade taggat scd och scd diet. Jag blev sjukt förvånad och fick läsa flera gånger för att förstå att det inte handlade om något annat än just denna diet. Jag blev så glad och kommenterade hennes inlägg. Kul! Varför jag skriver detta är för att jag ju i denna blogg vill vara anonym så jag kunde inte avslöja för dig du instagrammare att det ju var jag när du skrev om Ladybirds blogg. Men nu vet du, den som skrev på instagram är alltså samma person som har dena blogg! Hoppas jag inte gör dig besviken nu om att jag var ytterligare en i landet Sverige som äter dieten. Och lycka lycka till!
 


Kommentarer
Sara

Hej igen!
Jag lämnar ett avtryck direkt, jag har ju varit inne här förut och skrivit. jag håller med dig, det är enklare att engagera sig i något om man får respons! Du får ta fasta på att de kanske få som läser din blogg har stort utbyte av den, för så är det.
jag håller fortfarande på att trappa ner kortisonet efter sommarens krasch, nu har jag kommit ner till de kritiska nivåerna. Få se hur det går denna gång. Med medicinerna (Asacol och kortison) klarar jag av sådant jag inte tålt på länge, som ost, lite vitlök mm. Få se hur allt går.
Keep up the good work med bloggen och ta det i din takt. Det här med balans i livet är något som är viktigt att praktisera...jag gör själv mitt bästa, även om jag lätt får dåligt samvete.
Allt gott! från Sara

Svar: Hej Sara,
Hej! Tack för ditt avtryck! Jag har funderat över hur det gick för dig. Kanske hjälper asacol dig tillräckligt tillsammans med SCD! Jag minns inte om du medicinerade samtidigt som du körde SCD förut? Å det måste vara härligt att kunna äta ost och vitlök! Bara en sån sak kan jag tänka mig gör att livet känns lite lättare. Klart du kommer klara nedtrappningen. Gör du det långsamt långsamt så som jag blivit tipsad om och som jag skrev till dig?

Dieten är ju bara en del i pusslet. Just nu känner jag mig för belastad på jobbet men samtidigt så vill jag bli fast så jag försöker att inte stressa men jobbar mycket ändå. Är obotligt trött och ser fram emot jul och hoppas min mage klarar arbetsbördan !! Annars förespråkar jag ju ett lugnt leverne om magen ska hållas lugn... vi får väl se hur detta går :) jag tror det går bra eftersom jag vet och magen vet att det inte är för alltid.

Tusen tack för kommentar!
Pella

2012-10-18 @ 21:51:36
Sara

Hej Pella!
Ja, jag tar det långsamt, kvartar åt gången och provar just nu varannan dag lägre, varannan dag den högre, föregående dosen. Få se hur det går.

Hoppas att du mår bra du också! Lycka till med jobb och fast anställning!!

Svar: Tack Sara! Jag tänker på dig!
Pella

2012-10-19 @ 08:25:26
Helena

Hej!
Tack för din inspirerande blogg! Jag hittade hit via Tinas magmat och lade för några dagar sedan till din blogg i min RSS-läsare. Har problem med magen sedan länge, och blev akut sjuk i somras till nu, och har antagligen IBS. Har fått rådet av en näringsterapeut att sluta med gluten mjölkprodukter socker och soja under 3-6 månader och söker nu efter inspiration till maträtter. Jag är inte så aktiv med att kommentera tyvärr. Ska försöka bli bättre på det.

Svar: Vilken bra näringsterapeut. Det är ju några av sakerna som man absolut inte får röra på SCD. Dock får man ju äta mjölkprodukter som laktosfri hemgjord yogurt och lagrade ostar eftersom dem anser att det är laktosen som är probelmet och inte just att det är mjökprodukter. Undvik glutamat också som är ett väldigt tarmretande ämne!
Pella

2012-10-19 @ 08:28:47
S

Hej!

Jag tycker absolut du ska fortsätta blogga, som du säger finns det väldigt få sidor på svenska på SCD. Och på nått sett känns det alltid lite mer hemma.

Jag har IBS började på SCD i mars förra året (mykcet på grund av att jag hittade din blogg) och blev till en början bättre men sen av någon anledning blev jag sämre igen om sen kom sommaren och semester och till slut blev det inte så mycket av dieten. Nu har jag precis börjat med intro-dieten igen och är villig att ge det en ny chans!!

Det som jag tycker är svårast med att hålla dieten är aldrig kunna vara spontan utan hela tiden planera ditt liv efter maten. Det sociala livet med middagar etc blir ganska lidande. Och dessutom har jag svårt att bli riktigt mätt. Vilket gör att jag inte har nån ork att träna. Kanske har du några bra tips?

Jag skulle verkligen uppskatta om du vill dela med dig av snabba vardagsrecept och även olika mellanmål som är enkla att äta på jobbet, så inte blodsockret faller ned till fotknölarna vid 3-tiden.

Tack!!
S



Svar: Märkligt, jag skrev precis ett svar till dig men såg nu när jag kontrollerade inna på bloggen att det aldrig kom med bland alla andra svar.
Jag vet att det är svårt att vara spontan på dieten, framförallt i början. Man ska ju koka allt och det är ju nästintill omöjligt att gå till en restaurang och be om kokta grönsaker och en bit kött. Man får helt enkelt offra det sociala i början… den tiden tar ju slut och sedan är man där jag är idag, dåå man kan äta allt som är tillåtet på SCD och då är det ju så mycket enklare. Sallader finns ju alltid till exempel. Min erfarenhet är också att många restauranger är villiga att hjälpa en. Tex om det serveras ugnsbakad lax med någon sås som jag inte kan äta och potatis fixar de gärna alterinativ bara man kommer med idén själv ”Jag har en massa saker jag inte tål…. Skulle man kunna få laxen med ugnsrostade grönsaker istället om ni har det, eller lite sallad till? Går bra att få en klick smör också?

Smöret ja, fettet! Det är svaret på din fråga hur man ska hålla sig mätt. När man äter en kolhydratsnål diet så måste man få energin från annat än kolhydrater, och det kan man inte få från vitaminer eller annat nyttigt, nej då är det fett som gäller. Var inte rädd för fettet, lchf kan inte ha fel  Jag brukar alltid lägga till en bit ost, extra olja eller smör när jag äter för att känna att jag fått i mig tillräckligt. Dock äter jag inte så mycket frukt eftersom jag tror att man inte ska äta så mycket söta saker om man har ett högre fettintag. Ett tips bara. Jag kanske äter en frukt om dan.
Mellanmål som jag brukar äta: har alltid med mig kokta ägg, har en ost som står på jobbet som jag kan ta skivor av, avokado, mandlar. Sedan brukar jag även äta någon grönsak till typ gurka, paprika. Något som är lätt. Snart ska jag visa mitt bästa recept på äggcrepes som man kan fylla mmed goda saker. Perfekt mellanmål och utmärkt om man ska flyga eller resa på annat sätt.

Så tänk fett så orkar du träna och går inte ner i vikt om du inte vill utan behåller din idealvikt.
Pella

2012-10-19 @ 22:38:00
Martina

Jag brukar kika in på din blogg då och då:) Tycker det är spännande att följa dig och att du är frisk! SCD funkade tyvärr inte för mig, jag försökte verkligen länge länge, men för mig är det verkligen så att fett gör mig dålig. Jag är mer inne på David Kleins kost nu, frukt och grönt, mycket kolhydrater och lite fett och protein. han har hjälpt många med IBD och andra tarmsjukdomar att bli friska, inkl sig själv. Det är spännande att det finns olika vägar till friskhet. Sköt om dej!

Svar: Hej!
Intressant med mycket kolhydrater, vilket jag ju tror är boven i dramat men samtidigt så är vi alla olika. Återkom gärna och berätta hur du mår.

Hu rlänge höll du på med SCD? Var du helt strikt? Och hur länge gjorde du introdieten?
Pella

2012-10-20 @ 12:53:18
Tim

Hej,
Ville bara tala om att jag läser din blogg och snor lite recept ibland ;).
Har Crohns som jag försöker hålla i schack med SCD / GAPS så gått det går. Har tyvärr inte lyckats fullt ut än.

Med vänlig hälsning,
Tim

Svar: Hej, ledsen bara att jag senast idag såg att jag skrivit msk istället för tsk på senaste receptet. oops! Hoppas du inte testade det :)Du skriver att du inte lyckats fullt ut än och då tänker ju jag direkt, hur länge har du hållit på då? ;)
Pella

2012-10-20 @ 21:27:45
Anonym

Hej! Jättebra med en Scd-blogg på svenska. Jag fick chrohns förra sommaren och hållit på med dieten sen mars. Fick i slutet på augusti ett nytt skov, ved ej vad de berodde på, kanske kalkon som ej är tillåten eller blivit allergisk mot ägg. (Åt 3 ägg/dag) eller stress? Funderar på börja med scd-yougurt men är allergisk mot mjölkprotein. Vad tror du är bäst getmjölk eller mandelmjölk? Skall man vänta tills skovet är över eller törs man börja nu. Slutade du ta probiotika när du började med yougurten? Sen en fråga om smör eller ghee, köper du färdigt eller gör själv vilken sort?. Använder själv bara olivolja, kanske smör är bättre. Mvh Anna

Svar: Hej Anna,Det är så skumt med vad som orsakar magproblemen. Själv åt jag SCD i tre månader och åkte på det där tre-månaders skovet (eller om det nu var ägglossningssmärtor... än idag vet jag inte). I början är man ju så känslig såklart, man har varit sjuk längre, kroppen är full av mediciner och ja... det är inte konstigt att man inte repar sig direkt. Mitt första år var rätt kämpigt och jag fick fruktansvärt ont i magen ibland. Jag ville ofta ge efter men hade som tur var en fatntastisk mamma som hela tiden peppade mig. "det skriver ju alla, att det tar tid och att man har kvar sina symptom länge... fortsätt bara kämpa jag är säker på att detta är rätt väg" Hon fick mig att våga. Annars hade jag säkert bokat tid och börjat med mediciner.

Själv fick jag en cashewnötallergichock för några veckor sedan som jag tänker skriva om här. Och då har jag alltid ätit cashewnötter.... så svårt att veta vad man tål och inte tål egentligen tills kroppen verkligen säger till.

Getmjölk eller mandelmjölk, jag tror båda går lika bra. Men det känns som om getmjölk blir bättre. Vissa vet jag gör det på kokosmjölk också. Dock har jag aldrig gjort egen kokosmjölk utan köpt kung markattas och alltid blivit rätt kass i magen. Men det den ena inte klarar tål den andra. Så skulle testa men kanske börja med mandel eller get. Jag väntade tre månader med att göra yougurt. Detta för att man rekommenderar att vänta med den tills efter tre månader.

Jag åt ingen probiotika i början, det finns ju delade meningar om det där med probiotika när magen fortfarande är kass. Men du skriver att du började i mars så jag skulle testa. Om du mår bra av buljong, gör mycket av det för jag tror verkligen på dess läkande effekt. När jag blivit dålig eller känt av att den ine är hundra har det alltid hjälpt min mage otroligt mycket att bälja i mig kycklingbuljong.

Jag äter ju mjölkprotein (lagrad ost, scdyougurt på komjölk, smör) men i början av dieten aktade jag mig även för mjölkproteinet och gjorde egen ghee. Den man köper är ju sjukt dyr. Jag tror det är bra om du använder lika mycket av kokosfett (som har läkande effekt) och ghee som av vegitabiliska oljar. Många påstår ju att veg. oljor är inflammationsdrivande. När jag fortfarande var i början använde jag veg.oljor 1/4 och smör/ghee eller kokosfett 3/4. Allt för att inte hja på min befintliga inflammation.

Ett stort lycka till till dig med. Trots att du fick ett skov i augusti får du inte misströsta. Det är en lång väg med tanke på hur länge man antagligen varit sjuk. Men en dag når man dit.
Pella

2012-10-28 @ 14:55:15
LucyInTheSky

Jag brukar kika in här imellanåt. Är 30 o haft crohn sen 2004. Är intresserad av kosten men har än så länge bara uteslutit socker eller disackarider från min kost. Mår bättre men måste medicinera m asacol, imurel o remicade. Funderar på att ta steget fullt ut snart men inte kommit dit än. Så fortsätt uppdatera m recept o dina erfarenheter o kunskaper! Det uppskattas!!

Svar: Bra att du slutat med socker och disackarider, det är alltid en start! Den dagen du beslutar dig för att börja med dieten finns jag här för frågor!
Pella

2012-11-01 @ 17:50:44
Alexandra

Hej!

Jag har haft UC i ett år och har precis börjat laborera med min kost. Jag hittade hit via Tinas magmat, är jättenyfiken på SCD-dieten men kan tycka det är lite tungt att läsa allting på engelska just när det är många speciella ord osv.

I nuläget har jag uteslutit alla mjölkprodukter och allt säd/spannmål. Provar mig fram men har bara hållit på i en vecka än så länge. Det är svårt såhär i början just att komma på recept på vad man ska äta, men jag gissar på att det ger sig. Vad gäller att sakna sötsaker och annat så visst, det kanske jag kommer göra, men inget är mer värt än att göra min kropp frisk igen!

Jag åt höga doser kortison under 9 månaders tid med hemska biverkningar, och provade sedan azathioprin och nu sist puri-nethol, jag fick förhöjda levervärden av båda. Äter även asacol i hög dos vilket jag dock inte verkar ha några biverkningar av. Härnäst vill läkaren prova Remicade och då kände jag bara att nej, nu får det räcka, det måste finnas andra vägar.

Är jätteglad nu att din blogg finns och hoppas att du fortfarande kommer att uppdatera här även om detta inlägget är några veckor gammalt!

Det skulle vara väldigt intressant att få höra mer konkret om SCD-dieten, vad man SKA äta, och vilka resultat du har fått :)

Hälsningar Alexandra - som tänker bli frisk på egen hand!

Svar: Hej Alexandra,
Om du går in på mitt inlägg "Hur äter man i början av dieten?" från Augusti så kan du läsa om hur man går till väga. Det är svårt för mig att lista allt man inte får äta och vad man får eftersom listan är lång. Jag rekommenderar att du googlar scd illegals/legal list så får du all info att läsa och plugga på.

Innan SCD började jag med basallergidieten som hjälper vissa men dessvärre inte hjälpte mig. Om du inte blir bättre så kan nästa steg vara scd. Men läs på noga innan du börjar så att du är 100% och förstår vikten av det. Annars är det onödigt kan jag tycka om man är så noga som man är och sedan äter en kaka på helgen. Då förstör man ju. Där jag är idag med en helt frisk mage, nästan aldrig några känningar, jag har glömt att jag har en sjukdom.... fantiserar om resor igen och reser igen! ÅÅ det är så värt den första kämpiga perioden på SCD.

LYCKA TILL!
Pella

2012-11-10 @ 10:03:55
Tina

Hej Ladybird!
Jag tycker att din blogg är fantastisk och roligt att folk hittar hit! Bra recept och inspirerande. Det som är allra roligast är att du mår bra nu för vi hade ju en del kontakt det där första året när det var lite pendling mellan hopp och förtvivlan. Men det är superbt att du mår bra nu och fantastiskt att du skapat en SCD-blogg på svenska, vilket verkligen behövdes!

/Tina

Svar: Hej Tina!!Vad gullig du är, tack. Hade jag inte haft dig och de där amerikanerna under den perioden hade jag aldrig klarat detta. Hoppas att det nu är min tur att hjälpa andra som befinner sig där jag var för två år sedan....!
Pella

2013-01-14 @ 20:49:43
URL: http://tinasmagmat.se
Anna-Karin

Hej!
Hittade hit via Tinasmagmat!
Har UC.
Just nu hjälper inga mediciner särskilt bra. Läkaren började prata om Humira men det är jag jätte rädd för.
Har tänkt på kosten länge men inte riktigt lagt om den ordentligt.
Nu ger jag det ett seriöst försök. Tar bort socker, mjölk och alla spannmål utom mina SPC-flakes.

Tittar in här igen!

Svar: Hej Anna-Karin!Vad roligt att du hittat hit. Det viktigaste man ska veta när det talas om att man ska börja med andra mediciner, att man inte blir friskare är att man kan göra mycket själv med kosten. Det är bara att se på alla löpsedlar om lchf den senaste tiden... svt visade ett program där diabetiker fick ta blodprov efter en lchf måltid och de hade hundra gånger bättre värden än vid en vanlig måltid. Vad än läkarna säger så finns den ovetenskapliga sanningen ute på nätet med dieter som: GAPS, SCD, Paleo, LCHF osv. Man blir inte frisk på en dag men med kunskap, övertygelse och stöttning så går det!
Pella

2013-01-18 @ 20:40:24
Marie

Hej, vill bara återkoppla till Dig snabbt. Blev oerhört glad när jag hittade Din sida (fancy or not) Det är innehållet man behöver - inte layouten.
Såå skönt att det finns fler precis som Du säger och att man kan diskutera på sitt modersmål och sina egna produkter.
Jag är nybörjare men har hållit på i 3 mån och det fungerar bra men som sagt man har ju mycket funderingar som maler efterhand som man läser och förstår mer. Hinner inte läsa allt nu men - jag kommer tillbaka så snälla tröttna inte :-)

2013-01-24 @ 22:07:40
Frank

Hej!

Jag bloggar på http://postindustriellmat.blogspot.com/. Jag tror att din blogg var en av de som inspirerade mig i början när jag letade efter SCD/GAPS-info på nätet.

/Frank

2013-02-25 @ 08:13:54
URL: http://postindustriellmat.blogspot.com/
Marie

Hej, Jag fick min chrons diagnos 2012-09 och har ätit dieten sedan 17 okt och det har gått jättebra. Men det har blivit många timmar på nätet för att få tips och inspiration. På din sida hittade jag den fantastiska citronpajen (gjord med svenska mått :-)) Fantastiskt god vill jag bara säga. Den är verkligen en favorit så tack för det. Hoppas att Du orkar fortsätta för jag uppskattar det verkligen.

Svar: Hej Marie,
Å vad roligt att det går bra! Vi behöver fler exempel på envetna svenskar som faktiskt blir bättre på dieten. Roligt att höra! Nu blev jag peppad till att publicera lite SCD-recept. Ja visst är pajen fantastisk... jag kan inte göra annat än att hålla med!
Pella

2013-04-05 @ 14:06:03
Liza

Hej och tack för en intrrssant och positiv sida! Det här är verkligen något som jag känner att jag behövde! Känns så positivt att kunna läsa om allt fler som blivit friska genom diet om man bara anstränger sig!

Jag har uc sedan ett år tillbaka men blev diagnostiserad i oktober 2012. Går just nu på asacol, imurel och en dos prednisolon. Har sedan februari, då jag blrv inlagd på sjukhus efter en hemsk magsjuka med uttorkning som följd där min uc nog spelade in, verkligen börjat ta det här med kost på allvar. Innan kännde jag lite som du tidigarr skrrv, att medicinen skulle göra sitt. Men fortfarande är inte magen bra, även om jag i alla fall inbillar mig en stor skillnad sefan jag uteslutit gluten och det mesta laktosen ur min kost. Har ätit så i snart två månader, men efter att läst btvc och läst otalet bloggar och recept och tillsist nu hittat din blogg, känns det inte som ett allt för stort ssteg att börja med scd. Bara att sluta dricka mjölk kändes i början som världens slut, men det gick ju det också!

Jag hopoas du kommer fortsätta blogga, för här kommer jag verkligen att hitta inspiration, nu nät jag väl ska starta! :)

Svar: Hej!
Vad roligt att du hittat hit! Strategin är att först läsa alla hemska bloggar och tro att livet är över. Sedan hittar man alla bloggar med de som blivit friska, eller är i så kallad remission med hjälp av diet. Så läser man på allt vad man kan (den fasen du är i nu) sedan bestämmer man sig och börjar. Helst vill man se resultat på direkten men det gör man tyvärr inte. Det tog lång tid för kroppen att bli sjuk och det tar alltså lång tid för kroppen att bli frisk igen. Om du bestämmer dig för att börja med dieten läs dig in på scd-lifestyles introdiet. Den är hårdare men når mycket bättre framgång än den introdiet som finns i BTVC. Jag förstår hur du känner med att bara gluten och mjölk känn som livets slut. Men jag lovar att du vänjer dig och glömmer!! Lycka till och tack för din kommentar. Hör av dig igen om du undrar något!
Pella

2013-06-22 @ 12:19:29
Tobbe

Hejsan. Ville bara göra ett litet inlägg då jag precis hittat denna sida. Kommer inte ihåg vilket sökord jag snevade in här men väldigt glad att jag hittade hit. Stod i din text att man lätt hittar scd dieten. Så har fallet för mig inte vart. Jag kom in på sen via massor massor sökning o hittade breaking the vicious cycle. O läste den. Mkt bra läsning på engelska dock. Är en riktig nybörjare på det här nu. Letar varor som en tok o osv. En sak jag inte hittar dock är farmers cheese i Sverige. Nån som gör det? Antar att ni känner till den eller dry cottage cheese som det oxå heter. Skönt o bara ha lite läsning om scd på svenska. Tack för en jätte bra blogg. Kommer va återkommande gäst här =) har uc förövrigt.

Svar: Hej Tobbe! Jag har aldrig hittat dry cottage cheese i Sverige. När man läser BTVC så tror man lätt att allt gott görs med den osten men det finns så oändligt mycket gott utan ! Jag tycker boken är bra men på scdlifestyle tar dem det lite längre. Så ett tips är att gå in där och läsa på. Jag pluggar min master nu och är extremt dålig på att blogga men hoppas jag snart ska komma igång igen. Lycka till!
Pella

2013-11-07 @ 07:47:22
Frida

Hej, jag har fått veta att jag har lindrig UC och gör allt för att slippa ta mediciner i första hand. Nu har läkaren gett mig order att äta Pentasa och min egna strategi är att äta hälsosamt. Ramlade vidare in på din sida ifrån Tinasmagmat och har ännu inte riktigt koll på vad denna diet handlar om och vet inte heller hur bra den fungerar som vegetarian, men jag ska titta närmre på det helt klart. Tycker absolut att det du gör med din blogg är viktigt och bra, så fortsätt gärna med det!

Vänligen, Frida

Svar: Hej Frida,
Att äta hälsosamt kan betyda så mycket idag med olika idéer över vad som är hälsosamt. Olika dieter funkar ju sedan olika bra på olika människor men jag är väldigt övertygad om att kolhydrater och socker är boven i många autoimmuna sjukdomar Jag tror det kan vara svårt som vegetarian att klara sig på dieten Jag försöker äta vegetariskt under veckorna för miljöns skull men tror det skulle vara svårt 100% äta veg men vem vet det kanske du fixar! Jag sulle ändå överväga att börja äta fisk... Ett tips för dig som nybörjare är att gå in på scdlifestyle.com samt att beställa hem boken Breaking the vicious cycle. A och O är att läsa på så mycket som möjligt så att man förstår hur man måste gå till väga för att bli frisk!
Tack för din kommentar!

// Pella
Pella

2013-11-16 @ 21:51:04


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

ladybird

En blogg om hur man med hjälp av SCD-dieten blir fri från Crohn's sjukdom.

RSS 2.0