Bra saker för SCD-köket

 
 
När man äter SCD är det svårt att förstå vad som är ok och vad som inte är ok vad gäller "färdiga" produkter. Man förstår att det är rent kött som gäller, grönsaker och kryddor. Men sen då? Finns det verkligen ingenting roligt tillbehör eller annat som man alltid använt tidigare i sin matlagning? Det gör det ju man får bara vara noga med att kolla ingredienserna. Därför tänkte jag posta en bild på sådant som jag tycker om att ha hemma som är 100% SCD-legal.
 
Äppelmos: från Ekostore i Göteborg. 100% äpplen. Gott att ha i sin yoghurt, på sina pannkakor eller varför inte som tillbehör till kött när det egentligen ska serveras någon gele eller chutney?
Syrade morrötter: från Undermat med ingefära och vitlök. Godaste syrade grönsakerna kan jag intyga som provat det mesta. Dessa är en njutning på riktigt (tidigare har jag mest ätit syrat för att jag vet att det är så nyttigt. Detta njuter jag av. Som tillbehör till stekta ägg, i salladen eller till fisken, köttet kycklingen osv...
Dijonsenap: smaksätter salladsdressingar, köttbullar m.m.
Olivpasta/tapenade: från Ekostore i Göteborg: Gott att lägga på en bit brie eller någon grönsak. Också gott som tillbehör till maten.
Bikabonat: Ett måste när man bakar.
Kokosolja: Finns med smak och utan. Väldigt nyttigt och inflammationsdämpande. Att använda istället för smör/olja.
Krossade tomater: Dessa från Garant men Kung Markatta och vissa italienska märken går bra på SCD. Det ska inte finnas något surhetsreglerande medel eller citronsyra i.
Sardeller: Jättegott i den hemmagjorda majonnäsen då man vll göra en äkta ceasarsallad. Gott på SCD pizza och annat...
Mandelsmör: Att äta bara som den är, med honung till, i yoghurten, att använda i bakning, i sin smoothie. Finns även Cashewsmör, jordnötssmöt osv. Men eftersom jag fick en sån allergisk chock mot cashew i vintras så kör jag bara mandel just nu.
Bourbon vaniljpulver: Sött utan kolhydrater att smaksätta yoghurt, pannkakor, bakverk med.
Kalamataoliver: Alltid bra att ha hemma och äta då man är hungrig men har några minuters matlagning framför sig. Gott som snack, i sallader i grytor.....
Akaciahonung: Det är sött och det säger väl allt?
Tonfisk: När man inte hinner laga mat är tonfisk en räddare i nöden. Till några mogna avokado, en sallad...
Sardiner: Av samma anledning som ovan...
Kokosmjöl och mandelmjöl: Att panera och baka med
Mandlar (läs nötter): Att ha hemma för att stoppa hungern, som tillbehör till salladen, i maten, yoghurten, till frukost, mellanmål.....
 
Jag hade inte kokosmjölk hemma när jag fotade men annars brukar jag också ha Kung Markattas kokosmjölk hemma för att laga mat med, göra paleopannkakor eller smoothie.
 
Sedan ska man såklart se till att ha en uppsjö av kryddor hemma, goda ostar i kylen, bra oljor i skåpet, vinäger och alltid alltid alltid avokado när det är säsong!
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

ladybird

En blogg om hur man med hjälp av SCD-dieten blir fri från Crohn's sjukdom.

RSS 2.0