Jag älskar att laga SCD-mat

Hej!
 
Jag älskar att laga SCD-mat. Jag älskar att exprimentera och att lyckas modifiera recept så att man kan njuta lika mycket som man gjorde innan Crohns och dieten. Man njuter nog mer eftersom man lagar från grunden hela tiden. Allt smakar på riktigt och det är så härligt och inspirerar mig mycket.
 
Det är så lätt, SCD. Inte alls så krångligt som man kan tro då man jämför med vår västerländska mathållning. Egentligen är det lättare eftersom man bara behöver tänka rent: rent kött, fisk, grönt ovan jord typ, nötter, kryddor och fett.
 
Ett tips till er som ska börja eller är i starten är att tänka på alla duktiga diabetiker, överviktiga med mera som äter LCHF. Eller de som förespråkar och äter stenålderskost, paleo. Identifierar man sig med dem så känner man sig inte lika ensam som man kanske gör på SCD. För mig hjälpte det mycket i alla fall. Att det fanns liknande dieter som många pysslade med här på hemmaplan, i Sverige = jag är inte ensam!


Kommentarer
Gunilla

Hejsan,
och tack för din blogg. Jag har hittat hit eftersom jag blev diagnostiserad med UC i våras. Jag surfade runt och började omgående med basallergidieten. Nu har jag beställt en del e-böcker från scdlifestile och har börjat med dieten. Jättekul att höra att du mår bra :-) Jag är inne på min 10:e dag, och det är ju lite tufft med maten. Jag har tyvärr redan gått n ed i vikt, vilket jag inte behövde. Jag är nyfiken på att introducera yoghurten om några veckor. Hur gör du din? Jag läste om en tjej som utgick från arlas yoghurt. Men jag har förstått att det är bäst att börja med en starter. Och jag tror inte jag köper någon yoghurtmaker ännu. Jag testar nog i ugnen först.
Hoppas det kommer gå fortsatt bra för dig och jättekul att ha hittat dig här på nätet. Alltid kul att få kontakt med någon här i sverige.

Ha det gott
//Gunilla

Svar: Hej Gunilla! Roligt att du hittat hit. Jag utgår ifrån Arlas meze eftersom den har rätt bakterier. Finns säkert fler man kan använda men denna innehöll rätt bakterier när jag mailade och frågade för ett par år sedan! Som jag skrev till tidigare läsare har jag väldigt mycket i skolan eftersom jag läser min master och därför är dålig på att blogga nu men hoppas komma igång snart!
Pella

2013-10-16 @ 11:06:43


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

ladybird

En blogg om hur man med hjälp av SCD-dieten blir fri från Crohn's sjukdom.

RSS 2.0