Mandelbröd

 
Här kommer ett recept på ett ganska så enkelt mandelbröd. Jag har inte nämnt det på bloggen men nu för tiden är mandel den enda nöten jag kan äta eftersom jag fick världens allergichock av ett cashewbröd jag bakade några veckor innan jul. Det är möjligt att jag tål fler nötter än så men jag är ju extremt försiktig av mig eftersom den allergichocken inte var en rolig upplevelse. När jag googlade runt senare läste jag att cashewnöten faktiskt är mer allergiframkallande än jordnöten!
 
5 dl mandelmjöl
2 tsk akaciahonung
0.8 dl vatten
1/4 tsk salt
4 ägg
1 tsk bikarbonat
 
150 grader C
 i cirka 40 minuter
 
 
Blanda mjöl, bikarbonat och salt i en skål. Separera äggulorna från äggvitorna i varsin bunke för mixerstav, då blir det bäst, i smala bunkar.. Vispa äggulor, honung, och vatten till det får en tjock form och en färg gul som smör. Efter det mixar man äggvitorna tjockt. Först blandar man mjölblandningen med äggulemixen. Se till så att allt blandas väl. När äggvitan ska i ska även den blandas ut noga men man behöver inte överdriva. Här ska det gå ganska så snabbt eftersom det är äggvitans fluffighet som får brödet att bli fluffigt! Häll i en bakform som ni klätt in med bakplåtspapper (det blir svårare att få loss brödet om man smörar formen men det går också bra). In i ugnen och öppna inte under de första 30 minuterna eftersom brödet då bli döbakt. Ca 40 minuter, brödet ska få en gyllenbrun färg och det ska inte finnas något som fastnar på knivbladet när man sticker en kniv i brödet.
 
Lycka till!
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

ladybird

En blogg om hur man med hjälp av SCD-dieten blir fri från Crohn's sjukdom.

RSS 2.0