Kolhydratfri plockmat och fänkålssoppa

 
 
Så var det fredag igen! I Göteborg är det kallt så att äta soppa just idag känns inte fel. På fredagar orkar i alla fall inte jag anstränga mig i köket och då är det härligt om man har lite rester som en fänkålssoppa. Vi hittade på receptet och det blev väldigt bra men just nu hittar jag inte min anteckningar så jag återkommer med det receptet en annan dag.
 
Jag tycker alltid att det är lite krångligt med plockmat innan man ska äta och har bjudit hem folk. Det blir ofta nötter, oliver och kanske någon ost för man har inte hunnit koppla på fantasin under tiden man tänkt på för-, huvud- och efterrätt. Egentligen är det ju inte så svårt. I ett land som älskar snittar är det bara att tänka på den formen och göra om den till en annan utan kolhydrater.
 
Man kan till exempel gör zucchinirullar på rå zucchini eller auberginerullar på tunna skivor aubergine som man bakat i ugnen. Auberginerullarna återkommer jag till i ett annat inlägg. 
 
Zucchinirullar
 
1 normalstor zucchini (= 20 snittar skulle jag tro)
fyllning t. ex. marockansk röra, tapenade, ost, avokadoröra med räkor osv....
Jag var trött så jag  köpte en mögelost st:agur, lite serranoskinka och en bit manchegoost som fyllning
 
Ta fram en osthyvel och hyvla zucchinin på längden så att du får flera "zucchiniplattor". De första blir väldigt små så dessa kan man ju äta upp direkt eller spara till annan maträtt. Lägg i det du vill fylla zucchinin med på ena kortsidan av zucchiniplattan och rulla ihop. På bilden är några rullar fyllda  med mögelost och några rullar är fyllda med manchego + serranoskinka. En fast men kletig röra är det bästa för det får rullen att hålla ihop. Men manchegon med serranon gick också väldigt bra att rulla ihop eftersom det blir ganska många varv på den långa skivan vilket gör att rullen håller ihop.
 
Ät som plockmat eller tillbehör till maten!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

ladybird

En blogg om hur man med hjälp av SCD-dieten blir fri från Crohn's sjukdom.

RSS 2.0