Back on track + Fröbröd

 
 
 
Och tiden läkte alla sår både inne i min lilla tarm och mitt lilla hjärta. Kanske inte helt och fullt ännu men jag är på god väg och långt ifrån det sinne senast jag skrev mitt inlägg. Magen då vad hände med den? Jo jag hade väldigt ont och jag orkade inte vara präktig längre. Höll mig såklart till min diet men orkade inte koka buljong, göra yogurt och vara duktig. Jag åt ute, drack långt mycket mer alkohol än vad jag är van vid och javisst det reagerade min mage på. Plus att jag var sjukt ledsen och inte kunde sova. Men vet ni det är bra igen. Jag är hel, jag har inte ont... jag kokar min buljong och äter mina vitaminer och min scd-yougurt. Det bästa är att jag kunde slarva så... att jag kunde sova så illa i flera veckor och dricka en massa alkohol och vara full. Att magen blev sämre och sämre men i takt med att jag kom vidare så vände det faktiskt också. Diet och psyke är magi för kroniska sjukdomar ;)
 
 
 
 
 
 
 
Fröbröd
 
Äter man lchf kan man göra fröbröd på linfrön och det blir då mycket knäckigt och gott. På SCD är inte linfrön ok men det finns andra sätt att göra gott "knäckebröd".
Jag har lite svårt att ange doseringen men det kan inte bli fel bara man får en fast liten deg så är allt rätt.
 
Pumpakärnor kanske 0.75 dl
Solrosfrön kanske 0.75 dl
Sesamfrön kanske 0.75 dl
Mandelmjöl kanske 0.5 dl
1 ägg
Olivolja
 
 
 
 
Mixa alla frön till ett mjöl i en mixer. Jag fyller den lilla mixerburken till maxlinjen med solrosfrön, pumpakärnor och sesamfrön och mixar till ett fint mjöl. Ner jag säger mixerburken menar jag en sådan man får på köpet ofta när man köper en stavmixer. Det är en liten minimixer och om man inte har en sådan är det är bra investering! Blandar mjölet med 1 ägg, en skvätt olivolja, salt, peppar och kanske någon krydda. Sedan blandar jag noga och breder ut på en plåt ganska tunt ca 2 mm. Jag brukar ta två bakplåtspapper ett att lägga degen på och ett ovanpå för att kavla ut degen med hjälp av en brödkavel. Jag äger ingen men det går bra att ta plastfolierullen att trycka ut degen med. Strö gärna lite havssalt överst, skär upp i lagom stora rutor och in i ugnen på 200 grader i cirka 10-15 min. Förvaras bäst i burk i kylen. Gott med avokado eller någon god ost...


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

ladybird

En blogg om hur man med hjälp av SCD-dieten blir fri från Crohn's sjukdom.

RSS 2.0