Manukahonung.... jag tvivlar på att det var en bra idé

Jag har mått så bra vilket ju är en stor anledning till varför jag inte skriver. Allt går som det ska, magen sköter sig och jag har aldrig aldrig några känningar av min Crohn's längre... tills idag.

 

Anledningen till detta?

 

(Bildkälla: http://tinasmagmat.se)

 

Jag har för första gången i mitt liv fått en visdomstand. Den har bara kommit upp en bit för den får inte plats i min mun. Därför har det blivit en härlig ficka av tandkött som ligger ovanpå denna tand där bakterier kan ansamlas och bilda en inflammation, vilket också har hänt. För att kunna dra ut/operera ut en visdomstand får man inte han någon inflammation där. Jag har sedan inflammationen sköljt mig med koksalt och försökt peta in bakteriedödande gel inuti fickan och utanför vilket gör fruktansvärt ont. Om inte inflammationen försvinner blir jag tvungen att äta antibiotika vilket jag är livrädd för, övertygad om att det kommer att få min nu stabila mage att haverera. Dock så är det ju inte bra att ha en inflammation i munnen för länge så jag anar att mitt öde kommer att bli antibiotikakur, vilket säkert får fart på bloggen också :)

 

I min panik så köpte jag igår Manukahonung som ni kan läsa om på bloggen Tinas magmat. http://tinasmagmat.se/?p=2113

Tog bara en liten knivsudd igårkväll för att pröva, vilket gick bra. I morse en halv tesked och tre timmar senare fick jag en känsla i tarmen som jag inte känt på väldigt länge Det gjorde ont och stramade på min högra sida. I ett inlägg läste jag att Manukahonung höjer produktionen av TNF vilket ju Crohnsmedicinerna hämmar… så det är ju en tankeställare.http://crohnsbreakthrough.com/blog/manuka-honey-probably-not-so-good-for-crohns/

 

 Jag tror inte det blir någon mer Manukahonung för min del, 300 kronor i sjön (?). Samtidigt som jag tänker att vanlig antibiotika säkert kommer få min mage att reagera precis som denna naturliga antibiotika så har just inlägget i adressen ovan fått mig att tveka. Vad är era tankar om honungen? Är det någon här som har testat och kan dela med sig av sina erfarenheter?



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

ladybird

En blogg om hur man med hjälp av SCD-dieten blir fri från Crohn's sjukdom.

RSS 2.0