Mat från Kuba: Sofrito och Mojo

 
 
Lite längre ner ett fantastiskt recept på en underbar nöt-, ägg- och mjölkfri middag!
 
I helgen gjorde jag ett schema över mat jag ska laga och publicera här på bloggen. För min egen skull och när vänner och familj vill ha recept så kan jag bara hänvisa till bloggen. Men framförallt för alla som äter dieten eller funderar på att börja så att ni kan se vad mycket gott det finns att äta!
 
Om man är intresserad av att laga mat och äter dieter med mycket grönt, utan mjöl, mjölprodukter, nötter och ägg i varenda recept är det en bra idé att snegla på de sydeuropeiska köken samt de latinamerika. Jag bodde i Spanien i nästan fyra år och har en väldig kärlek till den spanska maten, de rena smakerna och grönsakerna!
 
På landet hittade jag ett par kokböcker i en hylla och läste igenom recepten. Jag hittade en hel del jag skulle vilja göra och började idag med Sofrito och Mojo. Sofrito är en sorts salsa på grönsaker, vitt vin och vinäger. I Miami säger man att sofrito är för kubaner vad ketchup är för amerikaner. Den utgör grunden för många kubanska rätter men kan också serveras som en salsa till både kyckling, fisk och biff!
 
 
 
SALSA SOFRITO
 
 
 
1/4 dl olivolja
1 röd paprika
1/2 grön paprika
2 gula lökar
4 vitlöksklyftor
1 - 2 färska chilipeppar
4-5 tomater
1 msk vinäger
1/4 dl vin
salt och peppar
1 tsk akaciahonung (ej i grundreceptet men den blev lite för syrlig och behövde vägas upp med en gnutta sött, enligt mig)
 
Hacka paprika, lök, chilipeppar och vitlök. Fräs i olivolja på medelstark värme tills löken börjar bli mjuk.
Tillsätt hackade tomater, vinäger och vitt vin. Salta och peppra och fortsätt steka på svag värme tills sofriton för en mjuk konsistens. Om man vill kan man även ha i färska örter beroende på vad det är för mat man ska äta till. Vi gjorde ugnstekt kalkon och hade inte så mycket färska örter hemma så det fick bli färska basilika och oregano.
 
 
MOJO FÖR GRÖNSAKER ELLER KÖTT
 
 
 
4-5 vitlöksklyftor (Jag överdriver alltid vitlöken, ta i mindre om ni vill. I grundreceptet står det 3 klyftor)
1/4 dl olivolja
1/2 citron
1/2 apelsin
salt och peppar
 
Till kött: tillsätt även 1/4 tsk kummin och 1/2 tsk oregano. Jag hade i en hel del färsk oregano och tog väl i två nypor mortlade kumminfrön.
 
Pressa 3 av klyftorna och hacka de andra två. Värm livoljan i en liten kastrull och bryn vitlöken, tillsammans med eventuella kryddor, lätt. När löken börjar bli gyllenbrun tar du av kastrullen från värmen och häller i pressa juice från apelsinen och citronen samt tillsätter salt och peppar. Bland väl och häll över köttet/grönsakerna eller servera bredvid som en sås.
 
Den avancerade måndagsmiddagen här hemma bestod av:
Stekta zucchiniringar
Ugnsbakad kalkonfilé
Sofrito
Mojo som hälldes över de uppskurna filébitarna. Mmmm!
 
Hoppas nu att jag klarr av att publicera minst ett nytt recept i veckan som jag lovade mig själv i helgen. Gå förbi och titta för jag kommer nu rikta in mig på tillbehör. Såser och salsor som är goda... eftersom de förgyller maten så. Vad sägs om avokadosås till fisk? Frukostägg med sofrito? Mandelfisk? Kall avokadosoppa? Kaprissås?
 
Mmm så mycket gott jag kommer posta här. Alltid föralltid LOWCARB.
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

ladybird

En blogg om hur man med hjälp av SCD-dieten blir fri från Crohn's sjukdom.

RSS 2.0