Ingefära, kycklingbuljong och morotsjuice






Det finns tre produkter, eller egentligen fyra, som jag alltid försöker att ha hemma ifall att jag skulle börja känna att magen inte mår så bra som den kan.

Det allra viktigaste är att det finns egengjord kycklingbuljong i frysen. Många av oss som söker alternativa vägar för att bli av med våra magbesvär har säkert hört talas om l-glutamin. Vissa hyllar det och andra varnar för det. Som med mycket som det inte forskats på eller som den stora massan inte testat och har erfarenhet av, så måste man pröva själv. Men om man som jag testat l-glutamin och inte fått det att fungera så finns det istället massor av naturligt l-glutamin i kycklingbuljong.
Så nummer ett om magen inte mår bra är alltså: ställ dig och koka massor av kycklingbuljong!

Men hur gör man egen buljong?
Köp en hel kyckling. Vill man göra en mindre sats går det bra att använda kycklingklubbor, vingar etc. Det viktigaste är att det är ben och annat gojs på. Kycklingfiléer duger alltså inte. Koka upp en rejäl kastrull med vatten. Vill man göra det enkelt för sig och vara snabb så lägger man inte i några grönsaker. Vill man ha mer smak och näring kan man ha i grönsaker, vilket är att föredra. Har du precis börjat dieten rekommenderas att man skippar alla grönsaker förutom morötter. Annars kan man även ha i selleri, lök, vitlök m.m.

Lägg i kycklingen när vattnet kokar. Efter någon minut vrider man ner till ungefär tvåan och låter småkoka/skjuda i ca en timma. Då och då kan man kolla buljongen och skumma av det korniga/gråa som åker upp till ytan. Kolla efter en timma att benen släpper lätt när du drar isär - då är kycklingen klar.
Spara i en glasburk och ha i kylen och frys ned resten i flera portioner för dagar då magen behöver extra skjuss i läkningsprocessen. Drick mycket buljong dagligen om magen inte alls är i form. Jag lovar att det kommer att hjälpa.

Nummer två är ingefärate som är ingefära med kokande vatten. Om man inte längre blöder och har varit på bättringsvägen länge, som jag, kan man riva ingefäran på ett rivjärn och sedan lägga det rivna i en tesil. Denna dryck blir väldigt stark. Har man ont i halsen kan jag lova att ingefären tar bort det onda på en dag om man får i sig ett antal koppar. Ingefära innehåller antihistaminer och är därmed inflammationshämmande. Är magen känslig kan man ta och skära av några centimeter stora bitar som man sedan häller kokande vatten över.

Det tredje som jag använder när magen inte mår bra är morotsjuice. Brämhults innehåller säkert en del gifter från de stora odlingarna men min mage mår i alla fall bättre av juicen än inte alls. Morötter sägs vara antiinflammatoriska. Har man en råsaftcentrifug kan man pressa själv... men med lite tid och mycket matlagning tycker jag faktiskt att det är för bökigt. Men kan, kan man alltid.

Den fjärde akut-maten som hjälper min mage är SCD-yougurt. Den gör man själv så att den blir helt laktosfri. De laktosfria produkter man kan köpa i affärerna duger helt enkelt inte enligt skaparen av dieten. Dessutom måste man ha stenkoll på vilka magbakterier som yougurten innehåller. Arlas yougurt går hand i hand med dietens bakteriekrav varför jag använder den som en yougurt-startare. Nu är det säkert många som inte förstår vad jag skriver om. Men i ett annat inlägg ska jag förklara hur man gör sin egen SCD-yougurt.

Det var allt för denna gång. Till helgen tänker jag skriva frukosttips till er som tror att det är omöjligt att göra en god spannmålsfri frukost!

Trackback

ladybird

En blogg om hur man med hjälp av SCD-dieten blir fri från Crohn's sjukdom.

RSS 2.0