SCD Frukost/brunch Nr: 1

SCD fantastiskt god frukost.

Det finns många olika varianter på frukostar som man kan göra på dieten när man väl kommit förbi de första månaderna med mindre valfrihet. När jag började dieten åt jag alltid en avokado och en bananpannkaka till frukost. Det var det enda som funkade i början. Mjölkprodukter som SCD-yougurt och lagrade ostar ska man vänta med tills man blivit av med de värsta symptomen som lös mage, värk, kramp, gaser etc. Efter ca tre månader kan man börja unna sig härligheterna. Och det smakar så fruktansvärt gott när man varit utan så länge! Men det är väldigt viktigt att man tar det lugnt i början. Jag kan lova att det är värt det plus att tiden faktiskt går väldigt fort. Plötsligt sitter man där och äter frukosten jag skriver om idag, som man drömde om i början.


Sedan en vecka tillbaka har jag märkt att magen inte mår riktigt lika bra. Jag vet vad det beror på. Jag har inte orkat ta det lugnt och vara försiktig med vad jag stoppar i mig. Självklart är jag noggrann med att alltid följa dieten, den sviker jag aldrig. Men det finns ömma punkter som att nötter, frukt och ost kan göra en sämre. Det där som är så gott och lätt att ta till mellanmål. Jag tuggade helt enkelt för mycket nötter på jobbet när jag började bli hungrig eftersom dieten gick så bra. Det får man alltid betala tillbaka några veckor senare! Det finns nämligen en väldigt god efterrätt vid namn Granola chews som jag en helg inte orkade ”bara ta en bit av” och tryckte i mig en halv sådan kaka. Kan aldrig vara bra, och det visste jag, men höll tummarna. Det höll inte. Nu kör jag nöt och honungsfritt  fram till jul eftersom det är vad jag inte tål lika bra som övriga SCD-ingredienser.  Jag tror båda produkter helt enkelt innehåller för mycket kolhydrater vilket gör att magen inte är på topp.


När jag första gången läste en SCD blogg och såg hur mycket kolhydrater många plockade bort tänkte jag ”Shit till och med nötter och frukt!! Vad lever dem på, är de väldigt beniga?!?” Jag tror att många som äter dieten för första gången verkligen kan ta upp all den näring den får, i takt med att man läker.  Jag har aldrig lyckats väga mer än 58 kilo sedan tio år tillbaka. Mina magproblem började i 20-årsåldern. Nu på dieten, utan kolhydrater, väger jag 60 kilo. Jag tränar inte lika mycket som förr eftersom jag låter kroppen vila för att kunna läka och bli frisk. Jag rör på mig, men inte som förut. Alltså har jag inte gått upp på grund av ökad muskelmassa. Det jag vill säga är att man inte ska vara rädd, man blir inte benig. Kroppen når istället sin idealvikt vare sig man startade och var överviktig eller underviktig. 

Bananpannkaka med blåbär och yougurt

Frukosten i morse bestod av Bananpannkaka stekt i Cocosa extra virgin kokosfett med blåbär och gräddig yougurt.

Bananpannkaka:
1 ägg
1 mogen banan (gul med svarta prickar och inte ett uns av gröna nyanser på ändarna)
Ca 1 matsked kokosfett

I en liten stekpanna värmer man upp oljan samtidigt som man mosar bananen i en skål och blandar i ägget.  Vill man få en rundare och ännu sötare smak kan man ha i äkta vanilj. På de flesta matvarubutiker finns nu för tiden äkta ekologiskt vaniljpulver ”Bourbon vanilla” från Khoisan Tea. 1 tsk är lagom. Man steker på medelvärme eller lite lägre eftersom kokosfett når en väldigt hög temperatur snabbt. När man märker att pannkakan satt sig kan man vända den. Men här får man vara försiktig och snabb. Den går lätt sönder. Efter många försök lär man sig vilket knyck man måste ha för att få den att hålla ihop. Till det hade jag min egna SCD-yougurt som är gjord på 50% grädde 50% mjölk och smaksatt med ekologisk vanilj samt blåbär från frysen.

Ännu mera ägg blev det. Äggröra med ost, skinka och spenat samt avokadoröra.
Jag tog vad som fanns hemma. Ekologisk skinka eftersom den är utan dextros och andra otillåtna tillsatser (dyrt!! men jag köper det bara för att lyxa till det på helgen).

Äggröran:
2 ägg
Färsk spenat
Osttärningar av en godkänd ost (emmental, cheddar, kvibille herrgård/greve m.m.)
2-3 skivor kokt/rökt skinka.

Vispa ihop äggen med en gaffel. Lägg i ingredienserna. Salta och peppra. Stek tills färdigt.

Avokadoröran:
1 avokado
citronsaft
spiskummin
pressad vitlök
salt och peppar

Mosa avokadon med en gaffel. Kläm i citronsaft, vitlök och krydda med spiskummin, salt och peppar. Avokadomoset blir ett gott tillbehör till omeletten, särskilt när man som jag går tillbaka några steg på dieten för att ta det lite lugnare. Annars hade det ju varit väldigt gott med färska grönsaker som tomat och lök.



Till detta kan man dricka ekologiskt grönt te och ett glas morotsjuice!

Jävligt präktigt men också jävligt gott! Ät och njut!

(Det finns en massa annat gott man kan göra på mandelmjöl och nötter. Olika nötbröd och härliga kakor. Men eftersom jag tror att nötter kan vara en broms i läkningen för mig så tar jag det väldigt lugnt med sådant just nu. Detta gäller för mig. För någon annan kanske det är äggen som inte funkar men nötter går väldigt bra. Åter igen måste man tyvärr pröva sig fram även om det är läskigt. Varför jag frossade så mycket i nötkakan för några veckor sedan var helt enkelt för att jag ville se var gränsen gick. Nu vet jag! Så småningom kommer recept på härliga nötbröd och kakor).

Trackback

ladybird

En blogg om hur man med hjälp av SCD-dieten blir fri från Crohn's sjukdom.

RSS 2.0