Hur äter man i början av dieten?

 

Detta åt jag igår vilket är likt vad jag åt den första perioden på dieten. Möjligtvis åt jag såhär den fjärde månaden skulle jag tro. Ugnsstekt kyckling med massor av kryddor på och proppad med vitlök, morrötter och gul lök. Kokt mangold med smör på. Zucchinistrimlor på en plåt i ugnen med smaklöst kokosfett. Ett glas juice till. (På bilden blodapesinjuice från Tropicana vilket jag inte drack i början såklart. Då var det nog ett glas äpplejuice uppblandad med 50% vatten.

 

Jag minns när jag precis hade börja på dieten och gick in på otaliga hemsidor med SCD-recept och det var det ena goda efter det andra – men inget som jag kunde äta. Jag åt ju inte nötter, inte frukt, inte råa grönsaker, inte honung, ingen scd-yoghurt, inte smör. Jag hittade några hemsidor som hade delat in recepten efter var i läkningsprocessen man befann sig. Häromdagen fick jag en kommentar från en bloggläsare som ville veta hur jag gjorde i början på dieten. Jag förstår det. Just nu är min dator med alla matdagböcker och info om att starta dieten på annan plats än hemma hos mig men jag ska försöka guida er ändå.

 

1. Gör introdieten men inte som den är enligt boken Breaking the vicious cycle. Följ istället Jordan och Steves förslag från SCD-lifestyle som är följande:

 

Köp hem följande:
Ekologiska ägg
Ekologiska morrötter
Färskpressad morotsjuice, färskpressad druvjuice/äpple
Gelatinblad
Hel färsk kyckling att göra kycklingbuljong på

 

Under 3 - 5 dagar äter du följande kost:

Frukost: Kokta mosade/mixade morrötter utan fett. Kokta ägg, viktigt att dem inte är stekta. En kopp kycklingbuljong. Man ska undvika fett under denna period på 3-5 dagar.

Lunch: Kokta morrötter, kycklingbuljong med kycklingbitar i och ett glas Tropicana/Brämhults äpplejuice (om du tål äpple). Alltid utblandat med 50% vatten. Har du mycket candida (svamp… du pruttar mycket och har en vit beläggning på tungan) rekommenderar jag att man dricker Brämhults färskpressade morrötter istället. Juice-jello som du gör med gelatinblad vatten och äppeljuice eller druvjuice. Googla scd intro så hittar du recept på hur man gör. Detta gjorde jag bara mina första månader på dieten då jag ville ha ”nåt gott”. Tydligen är gelatin läkande läste jag på Tinas häromdagen (tinasmagmat.se). 

Middag: Samma som lunchen.

Mellanmål: Kokt ägg.

 

Hemskt dödstråkigt och deppigt? Jo faktiskt. Eftersom man får en die-off effekt då dåliga bakterier i tarmarna dör (det är teorin enligt boken i alla fall, jag väljer att tro att det stämmer) så blir man så hemskt trött under denna period. Jag tänkte flera gånger att min kropp höll på att klappa ihop. Man får föreställa sig att man gått vilse i någon skog någonstans och att detta är det enda man hittat att äta och man vill ju överleva så det är bara att äta och inte oroa sig så mycket för att man inte får i sig så mycket energi. En annan orsak till att man blir så himla trött under denna intro-diet tror jag också beror på att man byter från en ofta kolhydratrikkost till en utan kolhydrater. Dessutom får man inte i sig särskilt mycket energi eftersom man inte ska äta något fett under dessa 3-5 dagar. För egen del orkade jag inte mer än tre dagar eftersom jag blev så himla trött men kan tänka mig att resultatet blir bättre om man står ut i hela fem dagar. Samtidigt tycker jag att man ska lyssna på kroppen och orkar man inte mer så får man ge sig. Men minst tre dagar säger alla kunniga ute på Internet! Jag var lös/grötig innan jag började med introdieten. Under introdieten forsade det ur mig och många menar att detta är den mängd bakterier som dör. Jag var livrädd och ensam i min lilla etta på 28 kvadrat och tänkte att livet var så jävla orättvist. Men så gick jag in på youtube och tittade lite på crohnsboy, läste hans "hur-jag-blev-frisk-frpn-en-kronisk-sjukdom-dokument" som går att ladda ner gratis på hans något röriga hemsida: crohnsboy.com och kände att det var lugnt, det var naturligt det skulle nog gå bra. Vilket det också gjorde, till slut!

 

2. Sen då? Jo då börjar man försiktigt att introducera mat. Jag rekommenderar verkligen att man köper guiden från scdlifestyle.com om hur man ska gå till väga när man startar dieten och hur man introducerar ny mat. De har gjort ett femstegspaket där de har listor på vilket man börjar att introducera och vad man väntar med. De har stenkoll på grönsaker och vad de innehåller och hur svårt vissa typer kan vara för skadade tarmar eftersom de innehåller något särskilt ämne.

 

Man ska alltid äta nyintroducerad mat i tre dagar innan man börjar med nästa så här får man ha det lite tråkigt och kämpigt i början. Glöm bort allt vad frukost innebär och tänk istället födointag. Exempel på en veckomatsedel när man blivit klar med sin introdiet:

 

 

Måndag: Introducera pumpa
Frukost: 3 kokta ägg. Kycklingbuljong. Mosade morrötter med ghee/smör.
Lunch: Butternut pumpkinmos (koka pumpan tills den är riktigt mjuk – eller ännu bättre ångkoka så stannar näringsämnena kvar, blanda med ghee, smör eller kokosfett utan smak, salta och peppra). Kokt vit fisk med ghee/smör eller olivolja. Salt och peppar. Ett glas färskpressad äpplejuice alternativt morotsjuice. Jello till efterrätt.
Middag: Kokt kyckling med kokosfett/ghee/smör. Morotspure med kokosfett/smör/ghee.
Ett glas morot/äpple juice. Jello till efterrätt.
Mellanmål: Något av ovanstående mos eller kokt ägg.

Tisdag:
Upprepa samma mat som måndag.

Onsdag:
Upprepa samma mat som mån/tis.

Torsdag: Introducera broccoli
Frukost: Kokta ägg mosade med smör/ghee. Pumpamos. Ett glas juice. En kopp kycklingbuljong.
Lunch: Fisk i ugn eller kokt. Undvik odlad lax eftersom den får så mycket spannmål i sig att en känslig mage kan reagera. Dessutom är det en massa andra konstigheter i odlad lax så man mår nog bäst i att undvika. Ica har ekologisk lax som inte är odlad i frysdisken. Annars brukar det vara väldigt svårt. Man får undersöka på Internet om staden man bor i kan erbjuda riktig lax! Färsk välkokt broccoli eller ångkokad som man sedan gör broccolimos på (använd stavmixer) och göm inte att ha fett, smör/ghee/kokosfett samt att peppra och salta. Ett glas juice (mer om du tål!) och Jello till efterrätt.

Fredag:
Frukost: Broccolimos och kokt ägg. Juice. Jello. En kopp kycklingbuljong.
Lunch: Pumpamos, kokt kyckling med något fett till, färskpressad juice. Jello till efterrätt
Middag: Morotsmos, kokt fisk med något fett till, färspressad juice. Jello till efterrätt.

Lördag: Något av ovanstående.

Söndag: Introducera avokado
Frukost: Pumpamos med kyckling. Jello. Juice. En kopp kycklingbuljong.
Lunch: Mosad avokado med kokt fisk med något fett till. Juice. Jello.
Middag: Broccolimos med kokt kyckling. Fett. Juice. Jello

Måndag: Något av det du ätit ovanstående dagar.

Tisdag: Något av det du ätit ovastående dagar.

Onsdag: Introducera zucchini GUL. Den gula är mera lättsmält. Glöm inte att ta bort kärnhuset och skala den.
Frukost: Avokado. Jello. Juice. En kopp kycklingbuljong.
Lunch: Zucchini i bitar i ugn utan skal och utan kärnhus med fett på. Stekta köttfärssbiffar. Bara ägg, peppar och salt i biffen. Sorry ingen god lök här eller andra kryddor! Juice och Jello. Och så vidare...

 

Nu kom jag på att jag även kokade päron och mixade som jag åt till efterrätt ibland.Det var gott. Det blev ofta först ägg och buljong  till frukost och sedan mixade päron till efterrätt. Mmmm! Bra som mellanmål också. Går även att göra med andra frukter som persikor, äpple m.m. Har bara fått för mig att päron är lättsmält.

 

Tredje veckan kan man börja äta mogen banan. Börja då med en tredjedel ena dagen och fortsätt försiktigt så för att se hur du reagerar. Ät inte mer än två mogna bananer om dagen när du märkt att du tål dem. Något som snabbt blev en standard för mig till frukost var bananpannkaka: 1 ägg, 1 mosad banan stekt i kokosfett med smak av kokos. Ibland blandade jag i äkta ekologiskt vaniljpulver (rent från vaniljstången i en liten burk), ingefärapulver, kanel, kardemumma.

 

Fortsätt och ät såhär mycket kokt och mosat i början. Tarmarna är trasiga och behöver minsta möjliga retning. Tänk att det kommer att gå bra och för en matdagbok där du skriver vad du ätit varje dag och gör en liten markering med färger exempelvis:

 Rött = Ajajaj. Lös mage/ont/gas.
Orange: Lite aj, lite lös men inte så farligt, mindre gas
Grönt: Pyttelite aj, liten förändring med något fastare avföring. Pyttelite gas.
Du kommer att märka skillnad i dina färgmarkeringar vilket är väldigt kul! Små förändringar men dem finns där!

 

Ungefär vad jag åt de tre första månaderna, inget annat:

Morotsjuice
Äpplejuice
Tropicanas antioxidantjuice
Ren blåbärsjuice från saxhyttegubben som finns på systemet (svindyr men säkert väldigt god för magen)
Kyckling – kokt och i ugn (det går bra att köpa lår, klubbor. Blir väldigt gott i ugnen). Men försök äta färskt och glöm inte om du köper fryst kyckling är Kronfågeln (obs guldfågeln har socker i sin) det enda märket som inte har socker eller annat skumt i sig.
Fisk – mycket vit fisk som jag kokade eller stekte.
Köttfärs – biffar, bullar eller köttfärslimpa i ugn (utan ngt gott i början. Mest för att det var enkelt och blev mycket mat)
Kött i långkok.
Zucchini gul och grön, utan kärnhus och i ugn
Broccolimos alt. Kokt broccoli. Inte i ugn ännu.
Pumpamos alt. pumpa i stavar i ugn.
Morotsmos alt morrötter i stavar i ugn.
Ärtpure
Blomkålsmos
Avokado
Banan med svarta prickar (viktigt att bananen har svarta prickar annars innehåller den för mycket stärkelse).
Lite lite gul lök i maten ibland.
Lite lite färskpressad vitlök över maten ibland.
Lite lite citronjuice över maten ibland.
Rena kryddor som rosmarin, timjan, dragon, spiskummin m.m.

Hoppas jag inte glömt något nu.

 

Anledningen till att jag inte nämner att man ska använda raps eller olivolja är för att dessa oljor är inflammatoriska. Jag brukade tänka 20% raps/oliv och 80% smör/ghee/kokosfett.

 

Allteftersom tiden går börjar man introducera nytt. Tar på lite mera vitlök. Gör broccoli i ugnen. Stek paprikor i ugnen och ta bort skinnet. Fritera zucchini. Mosa avokado med vitlök, citronjuice, spiskummin för en kall sås likt avokado. Börja göra majonnäs att äta till maten. osv.

 

Jag var inte så rigid efter tre månader med att introducera mat försiktigt. Jag orkade inte utan kände istället efter hur det stod till med magen och chansade, lyssnade och ibland fick jag backa.

 

Tredje månaden beställer man en yoghurtmaskin och börjar göra den supergoda yogurthen so blir godast med 50% grädde 50% röd mjölk och med Arlas meze matlagningsyoghurt som starter.

 

Glöm inte att beställa SCD vitaminer i början av dieten. Vill man kan man även beställa matsmältningsenzymer för att hjälpa till med matsmältningen i början då man äter så lite rått och pajar mycket enzymer när man kokar allting.

 

Aaah. Var detta allt? Nej förmodligen inte. Men bästa tipset är: Läs Breaking the vicious cycle två gånger om och köp startguiden från scdlifestyle.com Jag är ledsen för alla felstavningar men jag jobbar tio timmar om dagen just nu och vill så gärna hjälpa er där ute men orkar inte korreturläsa. Nu har jag en stor stor disk och en väska som ska packas inför helgen innan jag får säga godnatt!

 

 

Lycka till nu. Det kommer att gå bra.



Kommentarer
Sara

TACK! Intressant läsning, även om jag inser att det är som de säger. vad som funkar för dig funkar inte för mig alltid, men å andra sidan kan jag äta sådant du inte kunde äta osv. man får prova sig fram!
Viktigast är att du finns som en fyr där ute i mörkret så att vi vet att det är värt att sätta sig i båten och börja den långa nattseglingen, för vi kommer att komma fram i en gryning längre fram...inte ge upp, inte tappa hoppet, ens när det kommer blod och annat för vilken gång i ordningen.

Än en gång, tack och ta hand om dig!
Sara

Svar: Tack själv för dina kommentarer. Jag hoppas du blir bättre, för det blir du kan jag lova.Ta hand om dig! Försök hitta någon UC-are från USA som äter den diet du tycker verkar passa dig och börja maila. Någon som är frisk alltså. Det hjälper mycket i stunder av tvivel. Jag hade ju Paul Stocker från etingscd.com vilket gjorde det hundra gånger lättare dagar då det kändes motigt.
Pella

2012-08-03 @ 17:01:46
Sara

Hej igen,
tyvärr har det gått åt andra hållet för mig, jag blir inte av med mina diarreer och inser att jag har fått sjukdomen tillbaka. jag har slitit så länge nu men måste tydligen gå tillbaka till ett liv med medicin... känns väldigt ledsamt. Det var t.o.m under introdieten som det blev så. jag antar att du inte har något tips...?
Sara

Svar: Hej Sara! Du verkar ju påläst inom dieten så det kanske verkar konstigt för dig att jag ställer denna fråga. Har du läst om hur man ska reagera under introdieten? Eftersom man inte tillsätter några kolhydrater får bakterierna i magen inget att äta och dör! Vi har sjukt mycket bakterier i magen. Har för mig att jag läst någonstans att de väger 1 kilo sammanlagt. Många med IBD har ju ett överskott på just dåliga bakterier. Teorin från vissa håll är att det är dessa bakterier som kroppen immunförsvar regerar på (det som kallas autoimmunt på läkarspråk). När man äter introdieten och så många bakterier dör brukar man få något som kallas för die-off effekten. Vilket är diarreer eftersom så mycket dött ska forsa ut. Jag var grötig i magen innan introdieten och blev under introdieten fruktanvärt lös och gick på toaletten ännu mer. Detta slutade efter ca två veckor och blev fastare och fastare för var dag som gick. När jag i början av dieten var med på listor för SCD:are så var det vissa som svarade att ibland kan man behöva äta medicin också samtidigt som man börjar med dieten. Trots att den innehåller illegals som stärkelse och annat. Det är ju så små mängder. Efter något år på diet och medicin kan man tillsammans med sin läkare testa att gå ner i medicin. Då gör så att man krossar sina piller för att kunna vänja sig av med mediciner mycket långsamt. Om du ska ärta kortison nu så ska du vänja dig av med kortisonet extremt långsamt och inte som läkarna vill. Oftast går det för snabbt och då slår kroppen bakut. Jag ska leta bland mina gamla mail om det blir aktuellt för där har jag en massa tips från folk som trappat ned kortison.
Om jag var du skulle jag försöka hitta en SCD-kontaktperson i USA som blivit frisk och som har UC. För jag är övertygad om att det hjälper men att det kan vara svårt att hitta just rätt sett för en själv. Vet du om att man på gastrolab kan göra tester för att se vad för mat man inte tål? Jag lovade mig själv att göra det om jag inte blev bättre på dieten. Det är ju svårt att förstå varför man inte mår bra och vad det var som orsakade det.

En annan fundering jag har är att du skriver att du tål frukt. Hur vet du det? För mig och många andra så är just frukten, nötterna och honungen jättenej i början. Jag kan tänka mig att det inte är så konstigt eftersom många människor med kroniska sjukdomar blir mycket bättre av att ta bort kolhydraterna. Frukt och honung innehåller rätt mycket kolhydrater och för att inte tala om socker. Jag rekommenderar dig att verkligen undvika frukten. Det kan ju vara så att du blir superdålig av introdieten för att bakterier dör... och när du äter frukt får bakterierna mat i sig, inte lika många dör, och din avföring är heller inte lika lös men du blir inte bättre i magen. Hmm. Vad tänker du och vad är det som händer i din kropp nu? Hur länge har du ätit dieten? Hur gjorde du introdieten som jag beskrivit här eller enligt boken? Kan du inte berätta mer.... hur länge har du varit på scd nu och hur äter du? Varför tål du rå frukt och inte andra saker som jag skriver om? Vad är dte som händer?
Hoppas kunna hjälpa dig! Även om du får äta mediciner idag betyder det inte att du kan ha en långsiktig plan som innebär att du slipper i framtiden. Glöm inte det. Det är inte katastrof även om det känns som ett bakslag.
Pella

2012-08-23 @ 13:17:34
Sara

Hej igen Pella,
Tack för ditt engagemang! Jag blir så glad att någon bryr sig i detta mörker.

Jag tänkte länge att detta är die off-effekt och tog det med ro. Men när det började närma sig två veckor… kom stressen krypande. Jag tycker inte heller att det blir bättre och förändras.

Introdieten har jag lagt av med, men jag tar det väldigt lugnt med vad jag äter (dvs jag äter fett igen i form av kokosfett och avokado)

Jag har utgått ifrån att jag tål frukt eftersom jag inte får blod,slem och gaser av det. Det är annars vad som händer om jag dricker the, äter vitlök, nötter et c eller något annat som inte går bra. Jag har inga kända intoleranser förutom jäst och smakförstärkare/glutamat sedan tidigare. Jag har också läst mycket av David Klein, som är frukterian och menar sig ha 100% success rate med just färska fruktjuicer. När jag trappade ner från kortisonet i januari blev jag bättre med frukt, medan kokta grönsaker och kyckling/SCD-dietens käpphästar inte hade samma bra effekt, det pausade mer läkandet upplevde jag. Därför kör jag en mix av båda. Jag dricker just nu frukt/grönsaksjuice/smoothie som jag gör själv till frukost och lunch, och sedan fisk/kyckling med ångkokt squash eller butternut till middag. Till mellanmål vid tre blir det bananpannkaka. Jag äter zinktillskott varje dag samt probiotika. Jag tror att det är zinken som gör att jag inte blöder alls, gjorde det hela sommaren tills jag började med zink.

Just nu tänker jag att jag behöver hjälp. Sommaren har varit förfärlig, jag har varit rädd, deprimerad och spänd men trott ändå att jag skulle klara det trots alla bakslag. Nu har jag fått remiss till Ersta Sjukhus här i Stockholm och tänker prova mediciner åtminstone ett bra tag. Jag började ta Asacol igen för tre dagar sedan, ännu har det inte gett effekt. Jag hoppas att det inte blir kortison dock. Intressant: I januari när jag fasade ut kortisonet gjorde jag det rekordfort eftersom jag inte ville ha sådant i kroppen, och jag blev också väldigt dålig när jag kom ner mot en tablett. Jag skulle tydligen göra tvärtom. Mot slutet fick jag dock lov att gå ner i kvartar, en vecka i taget, och ändå var det hemskt!

Jag har varit på SCD sedan i mars. Introdieten körde jag med ägg, kycklingbuljong, fettfritt, fruktjuice till frukost, ångkokta grönsaker. Jag höll på i tre dagar. Sedan provade jag kolloidalt silver som Crohns boy skriver om och lovordar. Det bubblade som tusan i magen, kom ut massor, men blev inte bättre. Jag provade det t.o.m rektalt (läste om det på nätet) utan förbättring. Efteråt kände jag att min tunga blev vit=dålig bakterieflora, så jag öser i mig probiotika, ändå inte bättre med diarreerna även om tungan blivit bättre. Jag har inga gaser alls, det hela går väldigt lugnt till. Jag går på toa ca 6 gr per dag och det brukar bli väldigt bråttom. För några dygn sedan blev jag t.o.m störd på nätterna, och det var då jag insåg att något är radikalt fel.Det var då jag vände mig till vården.

Jag kan prova att ta bort fruktjuicerna ett tag och se vad som händer. På tisdag får jag träffa en läkare och då har jag i alla fall det stödet. Jag tänker dock absolut köra SCD vidare, provade ett tag i februari att äta kolhydrater, men efter två veckor började alla symptom komma tillbaka. Så visst fungerar dieten! Men jag kommer liksom inte ända fram.

Ha det gott!
Sara

2012-08-23 @ 16:16:22
sara

Hej igen Pella,
Skriver från sjukhuset, de plockade in mig en vecka med kortison, tarmvila och söta, kemiska näringsdrycker... SCDn kan jag glömma för ett tag, nu måste jag ta massor av mediciner och gå upp i vikt.
Nu undrar jag: har du fått mediciner och i så fall, hur länge tog du dem? Vad jag förstår tar du inga nu?
Sedan undrar jag såklart hur och när jag kan plocka in SCD i mitt liv igen. Och tanken jag knappt vågar prova, kan jag någonsin bli fri från medicinerna...? Det kan ju ingen veta, men läkaren råder mig att fortsätta livet ut såklart.
Men tyvärr var det ingen die off-effekt, utan en tjocktarm full av sår och urusla blodvärden. Känns lite segt, minst sagt.

2012-08-25 @ 19:22:56
Joel

Ska köra igång med dieten nu!, undrar hur det är med kryddor som salt och peppar och övrigt i introstadiet?

Svar: Hej Joel,
Det komemr gå bra bara du är noga och inte tröttnar. Tiden går fort och sen är du där jag är idag! När jag först började med dieten sket jag i introt för det tyckte jag var för krångligt när man redan skulle utesluta så mycket. Det funkade inte så bra. Iställlet satte jag mig ner, googlade, läste på, kontaktade SCD-lifestyle och lste boken BTVC två gånger. Crohnsboy har gjort en kommentar om vad man ska akta sig för i början som gör att många misslyckas: http://www.youtube.com/watch?v=O-rGtXbF3yI

Jag kan säga att för min del var det Nötter, honung och frukt. Det tror jag att alla ska vara försiktiga med i början. Det är för mycket kolhydrater som antingen matar bakterierna eller som på något sätt väcker det där autoimmuna till liv. Många som äter lchf och har andra autoimmuna sjukdomar blir ju så mycket bättre....

Jag körde faktiskt introstadiet i två dagar och orkade inte mer. Men jag gjorde enligt SCD-lifestyle och inte BTVC. Jag tror att det är bättre att vara så extrem som SCD lifestyle föredrar. Alltså egen hönsbuljong, ägg, kokta morrötter och jello (gelatin med tropicanas äpplejuice). Jag kan tillägga att jag mådde sjuuukt dåligt under introdieten. Jag blev fruktansvärt trött och det kändes inte nyttigt men jag litade på vad jag hade läst och bet ihop. För det kan ju inte döda en, bara vara jävligt jobbigt.

Lycka lycka till och återkom gärna, jag ska försöka bli bättre på att logga in här oftare!
Pella

2012-11-03 @ 13:10:05
Joel

Hej!, Jag undrar hur länge du var på fas 1?

Svar: Menar du enligt SCD-lifestyle då? Svaret är tre månader :) Tufft men värt, idag mår jag väldigt bra och kan äta allt på dieten, typ. Undviker för mycket frukt, honung och nötter.
Pella

2012-11-18 @ 17:21:41
Joel Hedman

Hej!
okej lät väldigt tufft, fas 1 blir väl typ ca 1 månad sen fas 2 och fas 3 osv.. jag har dock ett problem, började med enzymerna igår och jag misstänker att eftersom att det är riskli har jag blivit lite sämre av just dem, eller hur fungerade dem för dig blev du sämre av dem eller? annars vet du något bra ställe man kan få tag på enzymer som inte innehåller något?

Tack på förhand!

Svar: Oj vilket sent svar jag postar nu. Jag köpte alla mina supplements på Giprohealth eller Freedavitamins eftersom de har vitaminer och annat speciellt för oss på SCD. Skulle vara noga med det särskilt i början av dieten...!
Pella

2012-11-29 @ 16:55:39
Joel

Hej!
Jag undrar om man kan få din mail/du mailar mig så man kan maila dig direkta frågor? vore jätteschysst! bra att ha någon att fråga.

/Joel

Svar: Hej Joel! Jag förstår precis att man behöver någon att rådfråga ibland. Maila mig på [email protected].
Pella

2013-01-15 @ 18:45:02
Simon

Hej!
Lysande blogg du har här. Läste ditt blogginlägg om livskris och hoppas det är bättre med dig nu! Magen kan säga ifrån snabbt när man inte mår bra.

Jag tänkte höra med dig om en fundering jag har haft. Har kört LCHF under en rätt lång period och mått bra av det (har UC sedan 12 års åldern, är 26 idag). Har även strukit mjölkprodukter sedan ett tag. Även om jag mår fantastiskt mkt bättre idag än för ett par år sedan så är min mage inte helt lugn. Jag har därför beställt "Breaking the vic.." och tänkt ge mig på SCD istället - för att försöka bli helt symptomfri. Medan jag väntar på boken har jag börjat att följa listan de har på hemsidan iaf. Jag tänkte börja testa med lite ost igen, tycker dock att det är svårt att veta vilka av våra svenska ostar är "legal" (som är enkla att hitta och inte innehåller alltför mkt skit). T ex hushållsost? Har du hittat några bra?

Mvh Simon

Svar: Hej Simon,
Om du redan ätit LCHF och dessutom utan laktos under en lång period så är du ju typ redan i hamn med denna diet! Tack för din kommentar jag mår mycket bättre nu och kommer att posta ett inlägg om någon timma!

Jag tror att introdieten som man gör enligt SCD lifestyle och inte den i boken BTVC betyder mycket. Jag är överens om boken att en stor del av IBD handlar om en överväxt av dåliga bakterier. Sedan tror jag också att kolhydraterna man äter på "vanlig diet" håller igång inflammationerna i magen. För att svälta ut många dåliga bakterier på en gång äter man ju en introdiet i minst tre till max fem dagar. Jag orkade tre och då äter man bara kokta morrötter (nono på lchf :), hönsbuljong, kokta ägg och en jelly som man gör på fruktjuice. Idag kan jag tänka mig att man kanske äter lite väl mycket kolhydrater.. men det funkade på mig i alla fall. Samtidigt har du ju ätit lchf så länge och då äter man ju typ inget söt alls så frågan är om du egentligen behöver göra introdieten. Vad jag tycker varit avgörande när min mage pajar är kycklingbuljongen man gör. Den säg ju ha något i sig som läker tarmslemhinnan...

Vad gäller ostar så läste jag mig till att man kunde utgå från 3 månaders lagring för då är laktoshalten väldigt låg. 6 månader och man är typ helt safe från laktos. Jag äter grevé, prästost ja våra vanliga svenska ostar. Jag äter brie, gruyere, mögelost, comté, (=finostar). Ostar jag inte äter som inte är ok på dieten är tyvärr: mozzarella, färskost, feta, halloumi... Har aldrig testat laktosfria produkter men tänker att jag ska göra det en dag. Tror hur som helst på att det är rätt bra att använda mindre mjölkprodukter så hittills har jag inte känt ett behov av det. Fråga gärna mer så kan vi bolla våra tankar :)
Pella

2013-08-08 @ 08:17:05


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

ladybird

En blogg om hur man med hjälp av SCD-dieten blir fri från Crohn's sjukdom.

RSS 2.0