Majonnäs på 20 sek och macka på 3 min

Ett kort litet inlägg med två recept som går snabbt. Oftast uppdaterar jag bloggen på helgen, då jag har tid att laga krångligare mat varför maten här tar rätt mycket tid. Men SCD kan också gå väldigt fort. Mina vardagar och frukostar är inga långkok, absolut inte! Det ska bli mer sådana inlägg även om jag tycker att den maten är mycket tråkigare och vardagligare. Men det är ju sådant man vill veta, sådant som går snabbt och funkar när livet rullar på i samma takt som vanligt, eller hur?

Majonnäs:

1 ägg
1 matsked rödvinsvinäger alt. äppelcidervinäger
2 tsk senap, går väldigt bra utan
3 krm salt
lite vitpeppar alt. vanlig peppar
lite cayenne eller annan krydda ex. paprika om man vill
2 dl rapsolja

I med allt, oljan sist i ordningen, i en smal bunke avsedd för stavmixer. Mixa i ca 10-20 sek. Färdigt!
Vill man göra en citronmajonnäs river man zest av två citroner och klämmer i ca 1.5 msk citronjuice. Vid citronmajonnäs ska man varken ha i vinägern eller senapen.



Snabbmacka i micro:

Som vanligt med dessa LCHF/SCD bröd är de inte goda i sig. Vanligt bröd är ju gott att äta bara som det är. LCHF/SCD bröd måste ha mycket pålägg. Det är ju samtidigt väldigt bra, vitsen är ju att man med mycket fett ska bli mätt och bli av med sina kroniska tillstånd. Så det är bara att ösa på med smör, ost (lagrad i minst 6 mån  eller annan godkänd scd-ost), skinka (utan socker), senap m.m. Det är ju pålägget som är det goda.

1 ägg
1/8 dl kokosmjöl
1 msk mandelmjöl
1/8 dl kokosflingor
1 msk oivolja eller smör (jag föredrar smör... tror nog jag haft i mer än 1 msk)
lite salt

Blanda ihop allt och se till så att alla mjölklumpar blandas ihop i smeten. Lägg på ett litet fat och platta ut till en rund plätt. Full effekt i mikron, 3 min.  Låt svalna och ät!

Första gången jag gjorde detta brödet blev det väldigt hårt och torrt så man får testa sig fram. Jag bytte ut oljan mot smör och tyckte att konsistensen blev mycket bättre. Egentligen är jag emot mat i micron eftersom jag läst i boken "Döden i grytan" att microvågorna bryter ner vitaminerna i maten. Men om man till största delen äter lagad mat med mycket näring, som SCD, så är jag säker på att små microundantag inte gör någonting för hälsan.
Trackback

ladybird

En blogg om hur man med hjälp av SCD-dieten blir fri från Crohn's sjukdom.

RSS 2.0