Morotsoppa med smak av saffran och apelsin

 
 
 
Här i Sverige kan man nog konstatera att denna sommar blev en väldigt regnig sådan. Vad passar inte bättre än soppa då? För det är ju enda tillfället, tycker i alla fall jag, som soppa funkar på sommaren. Igår åt vi kycklingben och när alla ätit upp lade jag de avgnagda benen i en kastrull fylld med vatten. Skalade några morötter, slängde ner en röd lök och lite örter plus annat som jag hittade i trädgårdslandet här..ramslök, persilja, timjan...m.m. Man tar det man har. Har man bara någon gul lök hemma och ett skrov eller ben över från middagen går det minst lika bra för att göra en buljong. Låt sedan buljongen stå och puttra i flera timmar. Kyl ner den snabbt i vattenbad med kylklampar innan du ska sova och ställ in i kylen.
 
 
 
Till morotssoppan behövs följande ingredienser:
ca 800 gram morrötter (med ekologiska eller sådana i knippe blir det godare)
1-2 gula lökar
1 dl färskpressad apelsinjuice (2 apelsiner)
1-2 kuvert saffran. Jag som är snål använder ett men kan tänka mig att det blir godare med två
Egengjord kycklingbuljong ca en liter. Har det blivit lite buljong, har den kokat ner väldigt mycket blanda bara i vatten så att vätskan är ca en liter.
 
Ingefärayoghurt
SCD-yoghurt gärna fet sådan gjord på 50% grädde 50% röd mjölk
Riven ingefära efter smak. Jag brukar riva i ganska mycket eftersom jag gillar den starka och skarpa smaken.
 
Skala och hacka morrötterna i slantar. Hacka löken. Fräs tillsammans med olivolja + smör med saffranskuvertet en stund. Löken ska inte bli slapp men ge en antydan till det. Då häller man på buljongen och låter koka upp. Häll i salt och peppar efter smak. Ju längre tid en soppa puttrar på låg värme ju godare blir den. Har man dåligt om tid kan man låta den stormkoka men då blir den ju inte lika god. När morötterna är mjuka tar man av soppan och mixar den slät med en stavmixer. Slutligen blandar man i apelsinjuicen.
Ingefärayoghurten blandar man bara till med yoghurt och riven ingefära. Saltar om man vill!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

ladybird

En blogg om hur man med hjälp av SCD-dieten blir fri från Crohn's sjukdom.

RSS 2.0