Chicken nuggets som smakar falafel

 

 

Ibland råder det torka på vad man ska laga för mat. Det blir ju alltid samma om och om igen. Därför så köpte jag kycklingfärs häromdagen, mest för att det var nedsatt pris pga. kort datum, och tänkte att jag nog kunde hitta på något med färsen. Jag blandade i ägg, en massa vitlök och spiskummin, koriander samt paprikapulver i färsen. Den blev väldigt lös så jag panerade min bollar i mandelmjöl och stekte dem sedan i mycket olja. Till det åt jag en sallad med avokado, lök och ruccola och gjorde en currymajonnäs. Mums!

 

Currymajonnäs: 1 helt ägg, 2 dl raps olja. Mixa med mixerstav i smal bunke till fast konsistens (20 sek brukar det ta). Sedan i med mald curry (ca 1 msk) och salt = currymajonnäs.

 

Chicken nuggets:  1 paket kycklingfärs, 4 pressade vitlökar, 2 tsk spiskummin, 2 tsk koriander, 3 tsk paprika (ungefär så, ha i mer eller mindre beroende på vad du gillar), 1 helt ägg, svartpeppar. Paneras i mandelmjöl. Stekes först på hög värme för att få en krispig yta, sänk sedan till 2 och lägg ett lock över kastrullen. Vänta i ca en kvart, titta till bullarna då och då, försäkra dig sedan om att de är klara innan du serverar!

Trackback

ladybird

En blogg om hur man med hjälp av SCD-dieten blir fri från Crohn's sjukdom.

RSS 2.0