Inaktiv + hamburgerbröd/tekaka

Men jag ska försöka bättra mig eftersom jag vet hur mycket det betyder får er som önskar sig bort från sin krånglig mage. Det känns konstigt för mig att skriva om oss med krångliga magar eftersom jag aldrig sett mig själv som en mag-människa. Men vid eftertanke så har min mage krånglat sedan jag var runt 20 år vilket jag vande mig vid så att det blev ett normaltillstånd.

För några veckor sedan var jag riktigt magsjuk. Jag trodde det var slutet på min  tunntarm (min Crohn's sitter antagligen där) som plötsligt gett efter för inflammation - trots min diet. Det var en bakterie! Jag har aldrig varit så glad över en förjävlig magåkomma som det faktiskt var. Först blev jag livrädd - livrädd för att dieten inte funkat, livrädd för att jag skulle behöva börja äta mediciner som kortison och imurel... usch och fy! Men här sitter jag frisk, utan gaser, utan det minsta ont i magen och med perfect poops som de säger på scdlifestyle.com. SCD håller vad den lovar!

I förrgår gjorde jag det första brödet som jag verkligen tycker ersätter vanligt bröd. Tydligen finns det ytterligare ett som man bara gör med kokosmjöl vilket jag ska testa och berätta för er om någon dag. Enligt många smakar det brödet som vitt bröd och går att rosta... wow!

Följande bröd funkar som substitut för typ tekaka eller hamburgerbröd. Grundreceptet är LCHF men jag har modifierat receptet något för att det ska passa SCD:

TEKAKA/HAMBURGERBRÖD
ca 6 st

5 ägg
100 gram smör
1.5 dl mandelmjöl (LIDL!!)
1dl kokosmjöl (hälsokosten!)
1 tsk bikarbonat
salt

Smält smöret. Vispa äggen tillsammans med saltet fluffigt (3-5 min... håll ut!). Blanda sedan i de torra ingredienserna. Ha sist i smöret. Känns degen för smetig häll i mer av något av mjölsorterna. Klicka ut på en plåt, sex stora. 175 grader i cirka 15 minuter. Ät som vanligt bröd med mycket smör, ost, skinka och någon grönsak. En grym tillfredsställelse för den som levt utan bröd eller liknande i snart nio månader!

Foto kommer så snart jag gjort en ny sats.
Trackback

ladybird

En blogg om hur man med hjälp av SCD-dieten blir fri från Crohn's sjukdom.

RSS 2.0