Muffins

 

Idag gjorde jag det, bakade med nötter. Jag kunde inte hålla mig längre. Men jag tänker inte vräka i mig allt på en gång. Nej, nästan allt jag bakade åkte in i frysen, en tiondel in i munnen.

Imorgon lägger jag in bild och recept på osttoppar som är goda att äta till frukost. Idag mumsades det på nötmuffins med tydlig smak av hasselnöt. Jag tänker även testa, kanske nästa helg, nötmuffins med saffran i och kanske byta ut en del av nötmjölet till kokosmjöl. Så länge får ni hålla till godo med nedanstående recept:

 

150 gram smör eller ghee

150 gram mandemjöl (köp på Lidl, billigast där)

100 gram hasselnötsmjöl (Detta gör man själv i en liten handmixer eller mandelkvarn. Har man inget av dessa tillbehör så tar man mandelmjöl istället).

4 ägg

1.5 tsk bikarbonat

2 tsk ekologiskt äkta vaniljpulver

ca 0.8 dl akaciahonung beroende på hur sött man vill ha det...

 

Smält smöret och låt svalna. Blanda mjöl, bikarbonat och vaniljpulver i en skål. Vispa vitan fluffig i en bunke och i en annan bunke vispa gulan tillsammans med honungen till en smet. Vänd ner smör och mjöl i den gula smeten och ha till sist i äggvitan. Smeten skall vara lagom lös. Är den rinnig så får man hälla i mer mandelmjöl tills den blir sådär lagom lös att man kan ta en matsked utan det rinner över för lätt. I muffinsformar klickar man sedan ut ca två matskedar. In i ugnen på 200 grader i cirka 15 minuter. För att testa om dem är klara kan man likt andra recept sticka ner en kniv och se om något fastnar. Är kniven ren när man drar upp den är kakan klar.

Trackback

ladybird

En blogg om hur man med hjälp av SCD-dieten blir fri från Crohn's sjukdom.

RSS 2.0