Tonfisksallad / Ceasarsallad (SCD goes LCHF)

Fettig bild. Mmmm!
 
 
Igår åt jag detta till middag, idag till lunch och till middag igen. Ja jag har sjukt mycket att göra på jobbet och det är få rätter som går så snabbt som sallad på denna diet. Olika varianter av ägg tröttnar man på tillslut.
 
När man har dåligt med tid och är fast i den riktiga matens dilemma - att den alltid måste ordnas och lagas och inte bara kan bre en macka... då kan man ju alltid göra en mättande sallad. Jag älskar tonfisksallad eller ceasarsallad. Man gör helt enkelt en sallad med de ingredienser man gillar och tål. Tomat, ruccola, gurka, lök, avokado, rädisor, blomkål, ärtskidor, groddar osv. En ceasarsallad tar ju lite längre tid eftersom man måste steka upp kycklingkött och bacon. Men en tonfisksallad går ju fort på riktigt. Hacka och dona med grönsakerna, på med tonfisk och två kokta ägg och gör en 20 sekunders majonnäs. Kalamataoliver är pricken över i. Färdigt!
 
Min 20 sekunders majonnäs gör man såhär:
2 dl rapsolja
1 ägg
 
mixa med en stavmixer av högt watt tal, minst 650 att rekommendera och mixerhuvudet får inte vara för skålformat för då har jag märkt att majonnäsen inte blir någon majonnäs.
 
Efter 20 sekunder har smeten tjocknat.
Lägg då i följande:
3 tsk dijonsenap ( kolla ingredienserna på burken så det inte innehåller någon otillåtet. jag kör på kung markattas).
1 msk vinäger, rödvin eller äppeldicer tycker jag (ej balsam)
salt och peppar
lite cayenne
lite paprikapulver
 
Mixa igen och godare majonnäs till salladen finns inte.
 
Ja på bilden ser ni en tonfisksallad med bacon om top. Det var faktiskt gott.


Kommentarer
Sara

Tjena Ladybird!
När du gör din majonäs, har du i all olja från början och kör i 20 sek, eller droppar du i den som man så ofta läser att de ska göras? har aldrig provat själv men är sugenn!
Allt gott!
Sara

Svar: Hej Sara,
Förmodligen har du redan löst detta eftersom jag är så sen med att svara nu. Jag lägger i ägget och häller sedan på 2 dl rapsolja. Sedan mixar jag med stavmixer och så är det klart. Det är viktigt att man har en smal mixerbunke och att man har en ganska så stark stavmixer. En på 250 är svårt till exempel!
Pella

2013-02-08 @ 20:55:41


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

ladybird

En blogg om hur man med hjälp av SCD-dieten blir fri från Crohn's sjukdom.

RSS 2.0