Annat viktigt utöver dieten

Källa: http://www.whatdidshesay.ca/2011/04/19/notgoodenough/

 

Andra viktiga saker som jag tog itu med i samband med min ”diagnos”:

Jag slutade att tänka på hur jag borde vara och vad jag borde klara av med att istället lyssna på vem jag var och vad jag orkade med och det fick vara gott nog. Till exempel så slutade jag med mina sinnessjukt höga krav vad gällde det mesta och började helt enkelt tagga ner, stressa ner. Började tänka lite mer ”äh det gör inget” ”det här är inte fantastiskt men det är gott nog…” osv. Vilket var svårt och jag kämpar med det fortfarande. Men jag har blivit mycket bättre på att inte vara så duktig hela tiden. Framförallt stressade jag upp mig över det mesta och idag märker jag att så fort jag försöker pressa mig själv för långt så känner jag hur det stramar i magen, där på höger sida.

  

Jag slutade borsta tänderna med fluortandkräm. Jag läste på många forum om hur dåligt det var med fluor, speciellt för oss med IBD. Men tyvärr vill jag veta mer än så än att en massa alternativa sidor skriver att fluor är dåligt samt att hippiedamen inne på hälsokosten menar att jag inte borde använda fluor för det är inte bra, punkt. Det biter inte på mig. Så jag googlade runt och hittade faktiskt en artikel från Karolinska institutet där man hittat stora mängder fluorrester hos patienter med UC vars tarm man opererat bort. Ja, för kroppen kan inte bryta ner fluor så det svävar runt och fastnar någonstans antar jag. Försökte hitta artikeln men det gjorde jag dessvärre inte. Hittade istället den här om man vill läsa lite kort om fluor och människa: http://www.epochtimes.se/articles/2012/06/30/23526.html
  Lägre intelligens… jag vet inte men jag hade en klasskamrat som hade bott i ett område i Sverige där flourhalten var mycket hög och hon hade fått som en tjock missfärgad beläggning på sina tänder som inte gick att ta bort och enligt tandläkaren var det fluorosis. Kanske lägger det sig på liknande vis i våra tarmar då? Det var rätt svårt att hitta en tandkräm lika kemisk som de man är van vid. Men KIngfishers Aloe Vera/ Fennel/ Tea Tree är den som liknar vanlig tandkräm mest enligt mig.

 

Jag slutade också att träna konditionsträning. Mina favoriter har alltid varit simning och jogging. Efter att jag läst mycket på Internet om kroppens läkningsprocess och träning förstod jag till slut att konditionsträning är inflammationsframkallande och bör undvikas under läkningsprocessen. Istället gick jag på Core (rygg och mage), Skivstång (styrka) och yoga. Gick och gick… det var min plan i alla fall. Nu har jag, ett och ett halvt år senare, så smått börjat att springa igen och jag är så tung! Min kondition är verkligen i botten men det var det värt.

 

Jag köpte tistelvinds syrade gurkor och tog en ”sup” till frukost varje dag för att få i mig de goda magbakterierna. Till maten åt jag ca en halv gurka och tuggade väl i början.

 

För att få i mig mineraler köpte jag himalayasalt som sägs vara extremt mineralrikt och drack en kopp varmt vatten med en halv tesked salt varje morgon. Inte så gott men det gjorde Crohnsboy så jag tänkte ”äh jag är inte ensam om det i alla fall”.

 

Kokosfett. Jag åt en matsked varje dag. Jag får kväljningar bara jag tänker på det. Tugg tugg och långsamt smälte kokosfettet i min mun. Jag åt den med smak på (Cocosa extra virgin kokosfett) och tyckte faktiskt att det var rätt gott i början men än idag när jag lagar min bananpannkaka med Cocosas kokosfett fåt jag små rysningar. Kokosfett anses vara inflammationsdämpande därav min koncentration kring att få ner den där fettklumpen varje morgon… uuh. Men det gjorde säkert sitt nere i magen!

 

Till er som ska börja med dieten och är i starten med introdieten tycker jag att ni ska gå in och kolla på Allie som filmade sig själv i starten där hon pep-talkar sig själv till att orka med det och något år senare frisk och kry. Gulligt!

 

http://celiacchick91.blogspot.se/2011/12/trying-to-be-20.html

 

 



Kommentarer
F

Hej,
Jag undrar över var någonstans kan man köpa den tandkräm som du använder?
Tackar och hälsar!
F

Svar: Hej F,
Om du bor i Göteborg finns den på Ekostore, Fram ekologisk livs och så brukar de flesta hälsokoster ha tandkrämen. Ett annat tips är nätet!
Pella

2012-10-24 @ 15:01:52
Carita

Intressant blogg! När jag föddes och bodde mitt första år i en liten skåns stad, var rekommendationen från Bvc att låta barnen dricka flaskvatten eftersom kranvattnet innehöll så mycket fluor. Detta för att barnen skulle slippa få fläckar och förtjockningar på emaljen som aldrig försvann. Jag minns att flera av de vuxna som vuxit upp i staden hade fula fläckar på tänderna. Förr behandlade man överfunktion på sköldkörteln med en dos fluor som patienten fick inta, man tog helt enkelt död på sköldkörteln, så fluor är inte bra för den normala sköldkörtelfunktionen. Med tanke på att så många människor, särskilt kvinnor får sköldkörtelrubbningar i livet, kan man ju tänka sig att vårt dagliga fluorintag i form av tandkräm, munskölj, (titta vad som står på ramlösaburkarna om fluor och barn!), fluorsugtabletter, den där gula äckliga fluorsörjan som tandläkaren vill smeta på våra tänder, faktiskt är en del av pusselbitarna till varför sköldkörteln slutar funka normalt. Jag har borstat tänderna med fluorfri tandkräm i 6 år, mina barn har aldrig fått fluortandkräm, vi tackar bestämt nej till fluorsörjan hos tandläkaren, det går alldeles utmärkt att leva utan fluor. Vill man minska kariesangrepp drar man ner på sockerkedjor i kosten. Ett bra vitamin d-tillskott är också bra att sörja för, för god tandhälsa, slippa bli benskör, maghälsan förbättras och all annan hälsa för den delen också. Vi har obligatorisk d-vitaminbrist i Sverige eftersom vi har så lite sol och bor långt från ekvatorn.

Svar: Kan inte göra annat än att hålla med dig om allt! Roligt att du använt fluorfri tandkräm så länge utan att det tagit skada. Det finns ju de som menar att fluor inte hjälper alls, egentligen. I många länder t.ex. usa och england så tillsätter man fluor i kranvattnet!! Tur vi inte gör så här. Ja d-vitamin är otroligt viktigt av många olika anledningar. Konstigt att man inte propsar mer på det än fluoret... Jag säger aldrig till min tandläkare att jag borstar utan fluor, orkar inte bli uppläxad utan spelar istället med.
Pella

2013-05-11 @ 15:18:01


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

ladybird

En blogg om hur man med hjälp av SCD-dieten blir fri från Crohn's sjukdom.

RSS 2.0