Citronpaj

 
Jag gör sällan godsaker på dieten eftersom jag tivlar på att det är så bra för oss med magproblem. Det söta verkar ju vara akilleshälen. Vissa tål det säkert bättre än andra. För mig fungerar det sådär och jag har faktiskt inget större behov av sötsaker längre. Men jag äter ju också frukt och bär, en till två om dagen funkar bra för mig. Men just nu har jag semester och är på mina föräldrars landställe och min mamma fyller år imorgon - därav att jag bakar en paj. Receptet kommer ifrån http://milkforthemorningcake.blogspot.se/2009/05/go-ahead-honey-its-gluten-free-lemon.html som är en fantastisk matblogg för den på scd!
 
 
Pajdeg (175 grader i ca 5-10 min):
225 gram mandelmjöl eller cashewmjöl. Eller så mixar man, det gjorde jag!
55 gram kallt smör
2 msk akaciahonung
 
 
Börja med att blanda ihop alla ingredienser till pajdegen. Degen blir lite för lös så man får lägga in den i kylen innan man kan arbeta ut den i pajformen. Använd än smörjd pajform i normal storlek. När du arbetat ut degen i formen lägger du in den i frysen och sätter på ugnen. När ugnen är tillräckligt varm sätter du in formen i ca 5-10 min. Den ska bli gyllenbrun i kanterna, då är den klar. Ta ut den och låt den svalna.
 
 
Fyllning:
8 äggulor
1.2 dl akaciahonung
1.2 dl citronjuice
225 gram kallt smör
zest från en citron
 
 
Skär smöret i små centimeter stora bitar som du ställer in i kylskåpet igen.
Värm en stor kastrull med vatten och lägg i en mindre som du låter värmas upp ovanför vattnet. Precis som när man till exempel gör bearnaisesås. När vattnet börjar sjuda så lägger du i äggulorna, citronjuicen, honungen och zesten. Rör hela tiden runt med en handvisp (vispa inte!) tills blandningen är så varm att det inte går att ha ett finger i det. Då tar du fram tärningarna av smör. En och en låter du dem gå i samtidigt som du hela tiden rör runt. När en har smält ner så lägger du i nästa och fortsätter så. Hela tiden över det sjudande vattnet. När allt smör är i ska blandningen vara lite förtjockad och glänsande. Fortsätt då att röra under cirka 5 - 10 minuter. Blandningen blir långsamt tjockare. Men oroa er inte, den måste inte vara supertjock för den stelnar nämligen sedan när man lägger den i ett vattenbad. När fyllningen blivit tjock lägger du kastrullen i ett vattenbad. Jag brukar lägga i kylklampar så att det går snabbare. Närbåde pajskalet och fyllningen har svalnat häller du ut fyllningen i skalet och pajen är klar - in i kylen med det! Serveras med SCD-yougurt, som den är eller med vaniljglass alt. vispad grädde till de omkring sig som äter sådant.
 
 
Jag har ännu inte smakat då födelsedagen är imorgon, men återkommer med en kommentar imorgon om hur den smakade!


Kommentarer
Ladybird

Pajen var urgod!! Smakade som att äta en "riktig" citronpaj. Oj så god! Denna kommer det att bjudas på i framtiden.

2012-07-22 @ 18:18:40
Ladybird

Pajen var urgod!! Smakade som att äta en "riktig" citronpaj. Oj så god! Denna kommer det att bjudas på i framtiden.

2012-07-22 @ 18:18:42


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

ladybird

En blogg om hur man med hjälp av SCD-dieten blir fri från Crohn's sjukdom.

RSS 2.0