iHaveUC - min idol i SCD-världen

Många gånger i början när jag fått reda på att jag var sjuk i Crohns såg jag en framtid framför mig som smal, insjunken, finnig, utan muskler och då och då med moonface. Jag är dessutom tyvärr lagd åt det hållet att jag gärna ser det värsta som kan hända vilket inte var bra när man precis fått en diagnos och ska försöka klara av bara det. Samtidigt tror jag att min rädsla för möjliga hinder som sjukdomen skulle kunna ge mig gjorde att jag bestämde mig för att ta kontroll, vad som än krävdes av mig, för att kunna leva det liv jag ville och inte lägga mig platt och låta sjukdomen bestämma över mig och mitt liv.

  Adam - ihaveuc.com

Det finns så många deppiga bloggar på svenska med människor som har Crohns. Jag fattar det för det är verkligen en jävlig sjukdom. Men om man läser på och lär sig om kost och naturmedicin så kan man faktiskt hindra den från att vara så jävlig som den kan vara. I början när man fått sin diagnos gör dessa bloggar att diagnosen blir ännu värre. Det är bilder på  människor i sjukhusmiljö med dropp, med moonface, deras ärr på magen, hur många ggr de åker in för att ta sin remicade, hur de är sjuka månad efter månad och aldrig blir friska. Detta är så dräpande för den som precis blivit sjuk. För då tänker man inte direkt ”men du, det är ju dem som mår väldigt dåligt i denna sjukdom som har ett behov av att skriva av sig som bloggar om hur hemskt det är, det är ju inte alla med Crohns som lever så” Nej man läser, lyssnar och lägger sig sedan på sängen och tänker jag ger upp. Jag ger upp. Detta vill jag inte gå igenom.

 

Därför är det så viktigt med bloggar som är positiva. Och jag är ledsen om jag retar upp alla er där ute som tror så mycket på läkarnas ord om att kost inte har någon betydelse, men alla positiva IBD bloggar är faktiskt de som med hjälp av alternativa metoder, till stor del kosten, blir bättre i sin sjukdom och tar kontrollen. Jag förstår mig inte på er som inte gör kopplingen kost när det gäller sjukdomar som UC och Crohns. Framförallt när det är vi i västvärlden som som blir tjocka, feta, får diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, autoimmuna sjukdomar osv. Javisst när det gäller diabetes och fetma, ja då har det med kosten att göra som vi äter i västvärlden. Men när det gäller tarmsjukdomar, som är mycket vanligare i västvärlden än i andra delar av världen, alltså tarmsjukdomar… t a r m e n, det som maten passerar igenom, nej då har det absolut inte med kosten att göra. Nejnej gud vilka dumheter, skulle maten spela någon roll?!?!

 

Hmmmm.

 

Jo nu har jag hetsat upp mig. För jag blir arg. Eftersom jag och många med mig vet vad kosten gör och hur mycket bättre liv man kan leva. Då tycker jag det är dumt och orättvist att inte alla får reda på det. Dumt att läkarna envist muttrar att kosten inte spelar någon roll. Det är så himla dumt. Så ointelligent .

 

Min tanke med detta inlägg var egentligen inte att brusa upp mig som här ovan. Min tanke var att dela med mig av en kille som blev min hjälte i början av dieten. När jag var illa till mods över dieten och detta liv med kokta grönsaker, då gick jag in på youtube och såg klipp efter klipp och kände Åh detta är inte så hemskt trots allt. Det är ganska kul. Och han är snygg och rolig och muskulös… jag kommer inte torka ihop i denna sjukdom. Jag kommer kunna vara den Ladybird jag alltid har varit och allt kommer gå bra. Hoppas att ni kan känna likadant! Ni som precis fått er diagnos eller som kämpar er igenom de första tuffa månaderna på dieten… pepp pepp till er!

 

http://www.youtube.com/watch?v=PiNVAc1FpcE

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

ladybird

En blogg om hur man med hjälp av SCD-dieten blir fri från Crohn's sjukdom.

RSS 2.0